Kläder på begravning?
Måste allt vara svart?
Får man ha kjol på sig?
Vad brukar man ha till byxor är det bäst med kavaj eller bara en snygg tröja?
Måste allt vara svart?
Får man ha kjol på sig?
Vad brukar man ha till byxor är det bäst med kavaj eller bara en snygg tröja?
enligt mig måste du ha lång kjol och kavaj.
men det är ju jätteolika vad folk tycker är rätt och lämpligt.
Det viktigaste tror jag är att man känner sig bekväm. Begravningar är ju jobbiga som dom är. En kjol som går nedanför knäna är helt okej, sen tycker jag att en svart polo alltid funkar om du har någon sådan. Kavaj ska du bara ha om du känner dig ekväm i det. Glöm inte att ha svarta strumpbyxor om du har kjol.
Klädkoden vid begravningar är idag inte lika strikt som förr. Begravningen är en högtidligdag, och därför väljer de flesta att klä upp sig. Det vanliga är fortfarande mörka och diskreta kläder. Om männen bär slips har de närmast anhöriga som regel vit slips, medan övriga bär en mörkare. Ibland finns i annonsen en uppmaning om exempelvis ’ljus klädsel’ eller ’valfri klädsel’. ’Ljus klädsel’ brukar vara en uppmaning att inte ha mörka kläder på sig. ’Valfri klädsel’ kan vara ljus eller mörk, men man behöver inte känna att man exempelvis måste ha kostym eller dräkt. Det viktigaste är att ha kläder som man känner sig uppklädd men ändå bekväm i.
Frågan är också om du är just närmast anhörig.....
Men svart kjol o vit blus med svart kavaj är strikt o snyggt!
Jag tror att jag skulle kunna känna mig bekväm i en klänning som går nedanför knäna, använder aldrig kavaj annars så det kanske blir ett helt onödigt köp. Men en klänning kan man ju kanske kunna få användning till senare. Oj måste det vara svarta strumpbyxor då.. Vad svart man kommer att bli.. tänkte ha stövlar som går upp en bit men man kanske ska ha svarta strumpbyxor ändå fast det beror ju kanske på om de ens kommer att synas för syns dem inte så kan de ju lika väl vara vanliga också..
Tiramisú Con Amore skrev 2008-03-14 19:35:24 följande:
Alltså färgmässigt menar jag då..