Någon som läst JÖKEN (juridisk översiktskurs)?
Hur var den? Enligt min sambo tycker många att den är fruktansvärt tuff. Någon som vill dela med sig av erfarenheter positiva/negativa?
Hur var den? Enligt min sambo tycker många att den är fruktansvärt tuff. Någon som vill dela med sig av erfarenheter positiva/negativa?
Jag läste den på distans, i vecka 25+ med tvillingar, gick inte på några föreläsningar (de var inte obligatoriska)...inte att rekommendera, var lagom trött på kvällarna när det var pluggdags Tror att det varit lättare om jag satt igång att plugga i tid, kunnat gå på föreläsningar och orkat mer på kvällarna. Fick ändå G på kursen och det räcker ju.
Lycka till!
Jag har gått HÖKEN vilken ju är snarlik. Läste halvfart-kväll och jobbade heltid. Så här efteråt kan jag säga att det var rätt lugnt men då pluggade jag som sjutton för det var första gången jag läste något annat än "flumkurser". Så här efteråt inser jag att jag bara behövt läsa ungefär hälften så mycket (om man får lov att säga så).
Det beror nog jättemycket på var man läser. Har hört att det är tufft att läsa juridik i Uppsala tex (har en kompis som blev utbränd och var tvungen att sluta). Min erfarenhet är också att kvällskurser är lite softare, lärare verkar inte ta dessa på lika stort allvar känns det som.
Intressant att höra om era erfarenheter, fler?
Stugmamman: vad står H:et för?
Handelsrättslig översiktskurs. Det är bara ett annat fokus. Vi läste mycket avtalsrätt och familjerätt. Nästan ingen straffrätt (vet inte om man gör det på HÖKEN).
Jag har läst jöken.
Det var en bra och intressant kurs som krävde att man pluggade.
Så jag läste lite varje dag och skrev sammanfattningar av det jag hade läst. Jag försökte också läsa de kapitel som föreläsningar skulle handla om, vilket gjorde att de i stort sätt bara blev repetitioner.
Sedan när jag skulle tentaplugga, så var det bara att färska upp minnet med mina sammanfattningar, vilket gick superbra.
Jag fick VG på den kursen.
Men jag antar att det beror på hur man väljer att lägga upp pluggandet. Jag tror att det är en svår kurs att bara sk tentaplugga till. Så för min del var det viktigt att hela tiden läsa lite grann.
Lycka till!
Jag har läst Jöken och det var en kurs som krävde att man satsade en hel del på att plugga. Det gällde att få ihop förförståelsen och logiken mellan allt och det tog verkligen tid. Så jag skulle ljuga om jag sa att det inte är en tuff kurs, men den är vekligen värd att läsa.