När kan man börja träna situps efter förlossningen?
Som rubriken lyder, hur snart efter förlossnigen kan man börja träna magmusklerna ?
Som rubriken lyder, hur snart efter förlossnigen kan man börja träna magmusklerna ?
magmusklerna är nog ganska slappa efter graviditeten tat lungt är mitt råd tränade själv väldigt hårt direkt efter och jag tycker att det skadat min magmuskler, bättre att låta dem stärkas ordentligt. ta en hurtig promenad istället
jag blev sagd att jag kunde borja i vecka 10, fast jag hade kejsarsnitt, och nar jag borjade en liten klump fran arret svalla lite, men det va tydligen ine farligt, sa lange det inte blev rott och sag inflammerat ut, det va tydligen dar man "faste" alla stygnen. jag laste lite och prata med andra mamma som fodde "naturligt" och dom sager runt v.6 for dom. men man far liksom kanna efter lite. sunt fornuft ar det basta, och inte pressa sig for hart pa en gang.
Just sit-ups ska du vänta med tills bukmuskeln gått ihop ordentligt igen, om den delat sig vilket den gör för de flesta. Det kan ta veckor eller månader och i mer sällsynta fall år. Just tidiga sit-ups kan bidra till att delningen blir permanent.
Andra magövningar kan man börja med rätt tidigt. I början är det lämpligt att tänka på att spänna magen och använda den i vardagliga rörelser. Fokusera på magen när du promenerar exempelvis. Trappa sedan upp därifrån. Ett vanligt tips är att trappa upp i ungefär samma takt som du trappade ner innan förlossningen, förutsatt att du tränade innan.
Finns fler trådar om detta under rubriken "Förälder".
och glöm inte att för tidig sit-up träning kan framkalla livmoderframfall.... hellre lite darr på magen en månad eller två extra...