• Miss Tia

Knöl under örat

Hej!
    För två månader sedan upptäckte jag att min då 9mån dotter hade en liten knöl under ena örat. Såg ut som att käkmuskeln var förstorad. När jag var på BVC nästa gång efter det sa dom att den är ju rörlig, inte så hård och hon har inte ont så det är nog en fettknöl. Vi skulle höra av oss om läget ändrade sig.
    Men nu för ett par veckor sedan har den vuxit lite mer och är hårdare så vi beställde tid till en doktor. Han i sin tur sa att det verkar som att det är spottkörteln som är svullen, och det har han bara sett på barn med påssjuka, men det stämmde inte in här så vi blev remmiterade till en barnläkare.
    Så nu sitter vi och väntar på remissen och jag tänkte under tiden höra om det är någon annan som har varit med om något liknade?

// Cecilia

• Svar på tråden Knöl under örat
  • latmasken

Går det att flytta på knölen när den är rörlig eller är den bara mjuk och ger efter när man trycker på den. Hur stor är knölen?

• Eva A

Hmm, kan egentligen inte hjälpa när det gäller en baby, men jag har själv i vuxen ålder haft något som låter precis likadant. Jag fick en rörlig knöl som långsamt växte, precis under örat. Visade sig vara en knuta i öronspottkörteln. Opererade bort den, men var visst helt ofarlig. Läkarna vet inte varför man får den typen av knölar och för min del var den som sagt helt ofarlig, men den togs bort ändå för säkerhets skull.

Vet ju inte om även små barn kan få detta, men oavsett vilket är det säkert inget att oroa sig över. Hoppas att ni får en tid snart så att ni kan bli lugnade!

• Nynne

Jag har precis som Eva A haft ett flertal knölar under båda öronen när jag åt det omtalade preparatet Roaccutan mot acne. Just nu minns jag inte vad det just var som orsakade knölarna eller vad det var för knölar men de var vindruvsstora och försvann så fort jag avslutade kuren.

Mandy f.070301
  • Miss Tia

Tack för svaren!
    Knuten är stor som en enkrona i diameter och den är rörlig och är ganska hård. Varken jag eller Amelia äter mediciner (ammar fortfarande) så det kan det inte bero på. Men det är dom senaste veckorna som den har vuxit till sig och blivit mer hård.
    Hoppas och tror inte att det är något farligt, men gruvar mig för att dom ska börja sticka och skära i henne! ni vet säkert hur jag känner...

Svar på tråden Knöl under örat