• glader

Hur få till den perfekta helstekta oxfilén?

Ja just det, hur får man till perfekt mör helstekt oxfilé??

Temperatur?, marinad?, rumstempererat?, vilket är tricket??

• Svar på tråden Hur få till den perfekta helstekta oxfilén?
  • vw frippe

stek i panna så att det blir färg runt om. salt peppar vad man tycker om i kryddväg gärna färska kryddor... i med termometer in i ugn 175grader tills den är 55-60grader i temp..

• Chivaz

Ta ut den när det återstår ca 5 grader kvar och lägg över folie så den får "vila" lite, blir mör och god!

• Chivaz

Har aldrig någonsin användt en sådan så jag vet inte...

• glader

Ok..men ibland blir ju köttet segt i alla fall, trots att man gör allt rätt... Vad gör man då för fel??

• Kenzie

Bryn så den får fin färg runt om. Sen kör du den på låg temp (max 125 grader) till innertemp är 55 grader. Låt den vila 10 minuter innan du skär upp den. Då går det inte att misslyckas.

Om dentrots det skulle vara seg så har du fått tag på ett dåligt kött. Köp hängmörad mittbit av filén.

Älskade Theodor 060329
  • glader

ok Kenzie, tack!! Så trciket är låg temperatur länge?

• Kenzie
    glader skrev 2008-03-14 21:38:23 följande:
    ok Kenzie, tack!! Så trciket är låg temperatur länge?
    Japp exakt Vid 55 grader så är den röd, du kan köra upp den till 60 om du vill ha den rosa men jag tycker att oxfilé är bäst när den är röd.
    Älskade Theodor 060329
  • glader

Pefekt, tackar! Läste just att man ska steka på runt 100-120 grader och att 55 är blodigt, 60 medium och 65 rosa... Sedan vila i folie i 10 minuter. Köttet ska vara marmorerat och inte för mörkt eller blött.

Undrans bara hur länge man måste steka i 100 grader innan det uppnår 60 grader..?

Detta går ju inte att misslyckas med!

• de blir en flicka

vi brukar göra en egen kryddblandnig på massa smaskiga krydder o rulla köttet i de
    sen stekar vi innan i panna som ni säger o sen i ugnen på 100
    stektemp i o sen tar vi ut den på 50 o låter tempen var i låter den ligga o vila i folie tills den är 55
    blir alltid bra!!!

Chella vårt under!
  • Lene1

Jag har ugnen på 80 g och kör på mitttemp. 55 grader och låter vila ett tag innan man skär upp. Om kpöttet hinner bli lite för kallt kan man sätta ugnen på 250 g och köra i 2 min innan servering.

Svar på tråden Hur få till den perfekta helstekta oxfilén?