• anja1661

*jag låg på 110/75 de två första

jag låg på 110/75 de två första gångerna, men den senaste gången hade det gått upp och låg nu på 135/75. visserligen var jag väldigt nervös inför sticket i fingret som vi skulle ta sen, men ändå....blir lite orolig att något ska vara fel eller att jag inte ska må som jag borde under graviditeten...

så e detta normalt eller borde jag börja oroa mig mer än vad jag redan gör? och vad gör man för att motverka högt blodtryck??

• Svar på tråden *jag låg på 110/75 de två första
  • malinmys

Vet inte alls mycket om detta, men jag låg först på 120/70 och fyra veckor senare låg jag på 140/80. Min bm sa inget konstigt om detta...

• Amatea

Det är inte ett högt blodtryck tror jag. Tror undertrycket ska vara över 90 och/eller övertrycket över 140 om det ska räknas som högt.
    Variationen berodde nog på att du var nervös helt enkelt.

• Liten

Men... Det var ju inget högt blodtryck? Övertrycket kan bete sig lite underligt, speciellt om du är nervös.. Det är undertrycket man ska hålla koll på, och det ska inte gå över 90.

• cajsar

Det är inte högt blodtryck. Du behöver inte oroa dig. Det är främst undertrycket de kollar så det inte stiger. När du kommer upp i 140/100 så kan de börja tycka att det drar iväg. Men som sagt, oroa dig inte alls.

• HannaAugustsson

Jag låg oxå på samma som du Så länge det inte stiger över 145/90 så är det ingen fara.. Kommer du över det så blir det en del tester som görs.

• Sea star

Hejsan!

Förra veckan låg jag på gränsen till högt blodtryck vid en rutinkontroll hos bm. Hade 135/95 och efter en halvtimmes vila 130/90. Har sedan fått gå och kolla blodtrycket två ggr i veckan. Nu ligger det på 130/85 och de anses normalt. Får du högt blodtryck kollar de urinen efter äggvita och socker för tecken på havandeskapsförgiftning. Ditt blodtryck verkar vara helt normalt, men är du orolig be om ett urinprov också nästa gång.

Sea star, v. 33

• tildan

Mitt blodtryck hade också ökat ganksa markant(enligt mig) från en gång till en annan. I början låg jag runt ca 104/60 och de två sista gångerna har det legat på ca 121/78. Men enligt min bm var det inget som jag skulle fundera över, precis som andra sagt så var det undertrycket man hade mest koll på och det fick inte överstiga 90.

• Dulia

Jag hade 180/80 och även fast det är undertrycket som man kollar mest så får inte övertrycket blir för högt. Jag fick lämna ett urinprov som visade att jag hade protein i urinen. Nu får jag inte stressa och ska vila mkt.

• Luffarmor

Hade 140/85 vid inskrivning och har haft 150/85 och i går var det 145/85 men lämar urin prov varenda gång så nog håller dom en under kontroll.

Svar på tråden *jag låg på 110/75 de två första