• speedy

Hjälp har ätit chevre macka är detta farligt?

Hej jag åt en chevremacka nu på kvällen sådan där man får på cafeteria den var varm är det faroligt tro ni?

• Svar på tråden Hjälp har ätit chevre macka är detta farligt?
  • Eminor

Så länge den har varit ordentligt upphettad så kan det ju inte vara nån fara. Jag äter getost med förtjusning, och vanlig rökt skinka också, men bara på varma mackor.

• AKA

Hej!

Visst är det så att man inte ska äta ost framförallt pga. listeriabakterien? Jag har för mig att om man drabbas av listeria (som är rätt ovanligt) blir man ganska sjuk själv. Jag tänker då att om man ätit något tveksamt och sedan mår prima så var det väl inte listeria i alla fall? För getost utan listeria är ju inte farligt i sig.

Har jag rätt - fel - någon som vet?

/AKA

• Tossan79

När man är gravid ska man helst bara äta pastöriserade ostar, eller uppvärma dem till en temperatur som är tillräckligt hög för att bakterierna ( tex listeria) ska dö.
    De flesta svenska ostar tror jag är pastöriserade, men med utländska är det bäst att fråga.

Gällande rökt skinka är det skillnad på varmrökt och kallrökt. I kallrökt skinka är det inte säkert att bakterierna dött, som tex i parma och serranoskinka.

Svar på tråden Hjälp har ätit chevre macka är detta farligt?