• Fommpen

Vad kostar det ungefär att sy om en brudklänning?

Min morsa proppsar på att jag ska ha hennes gamla brudklänning när jag gifter mig till sommaren. Den är inte fin enligt mig (iof så har jag inte så stora krav, kan ha pyjamas om det vore så) Den ser ut som ett lucialinne i tjockt tyg (alltså långärmad). Morsan tycker att jag ska lämna in den så den kan sys om så den passar mig...

Jag tror att det är dyrt? Nån som har en aning om vad det kan kosta?

Vilda och Adam 22/12-06
  • Svar på tråden Vad kostar det ungefär att sy om en brudklänning?
  • Nyfiken gul

beror på hur stora ändringar du har tänkt dig - dvs hur mycket jobb en sömmerska behöver lägga ner o hur avancerat det är.

Jag köpte en begagnad klänning på second hand som min mamma o jag hjälptes åt att sy om o vi räknade ut att vi la ner över 30 timmars arbete på klänningen. trots att vi bara tog bort ärmar, bytte blixtlås och sydde ut den i midjan. Att det blev så mycket jobb beror på att vi var tvungna att sprätta isär precis hela klänningen och mäta ut nya mått, nåla fast fräscha kantband/sidenband, få rätt passform på blixtlås och andra smådetaljer som var hemskt mycket pilljobb då klänningen var beströdd med pärlor o paljetter...

Men du kan alltid ta med klänningen o visa för en sömmerska hur du vill ha den ändrad så kan ju hon komma med tips o ideer!

• Fommpen

Jo jag har väl tänkt att sen ska sys in (bli lite figursydd) ärmarna ska tas bort, nytt blixtlås å lite sånt..

Jo det går väl att gå med den till nån sömmerska och fråga, men jag har kvar ca 10kg i viktnedgång innan jag vill ha nån klänning. Så att fråga nu känns så tidigt. Men samtidigt så vill jag veta om jag ska leta efter nåt annat.

Vilda och Adam 22/12-06
  • Nyfiken gul
    Fommpen skrev 2008-03-14 23:13:00 följande:
    Jo jag har väl tänkt att sen ska sys in (bli lite figursydd) ärmarna ska tas bort, nytt blixtlås å lite sånt..Jo det går väl att gå med den till nån sömmerska och fråga, men jag har kvar ca 10kg i viktnedgång innan jag vill ha nån klänning. Så att fråga nu känns så tidigt. Men samtidigt så vill jag veta om jag ska leta efter nåt annat.
    fast storleken på dig har ju inget att göra med sömmerskans jobb.. om du vet hur du vill ha klänningen ändrad så är det bara att visa o fråga.. Hon tar ju inte betalt efter antalet centimetrar hon syr utan antalet timmar hon måste lägga ner. O det är itne svårare/dyrare att måtta in en storlek 40 eller en 36:a...
Svar på tråden Vad kostar det ungefär att sy om en brudklänning?