• Anonym (orolig)

böld/svullen - mellan brösten där revbenen går ihop, tumör? eller normalt?

Har kollat med två väninnor å min man de har inte sådan utbukling typ svullnad men hård som ben, på bröstbenets slut, dvs där revbenen går ihop, typ 5*2 cm
    Nu är jag överviktig men drar jag in magen så ser man ju tydligt revbenen å även denna utbukling, är inte ont men nu går jag ju å känner å klämmer så det känns lite ont..
    ibland syns den/känns mer å ibland nästan inget! kan tumör/canser göra så att den förflyttar sig eller är det månne nått med min övervikt att göra?
    nån mer?? har försökt googla men hittar inget vettigt alls..

skulle gärna gå på siktröntgen eller sånt men det kan man väll inte göra privat i sverige? å för att få en tid till dr (bor i liten stad) tar ca 4 veckor om man inte är dödsjuk dessutom drar jag mig för det tänk om det är normalt..
    hur har du det?

• Svar på tråden böld/svullen - mellan brösten där revbenen går ihop, tumör? eller normalt?
  • Anonym

Kan vara levern som är svullen.

• Äventyr

Jag har ingen aning, och jag tror inte att det är något farligt, men jag har lärt mig en sak av att själv ha cancer. Livet är för kort för att gå omkring och oroa sig. Jag oroar mig självklart ofta, och istället för att gå och må dåligt så pratar jag helt enkelt med mina läkare så att jag slipper oron. Det tycker jag att du också ska göra. Det ska inte ta fyra veckor att få en tid om man är orolig. Leta lite så hittar du säkert en privatläkare. Det är långt ifrån säkert att skiktröntgen är vad du behöver.

• Anonym (orolig)

jag skall till läkaren uti en annan sak (typ vanlig koll) om ca 4 veckor så jag skall ta upp det då...

• Grannen

Bra, så slipper du oroa dig för det. Lycka till!

• lollipop25

är det vid bröstbensspetsen du menar? vid mellangärdet el är det uppe mellan brösten? har det plötsligt kommit ?

• Anonym

Låter som svärdsutskottet (broskdelen längst ner på bröstbenet).
    Gå till din vårdcentral o be dem undersöka dig. Betydligt bättre än att få en högdos röngenstrålning för något som kanske är helt naturligt. Lycka till!

• Anonym (orolig)

det är just vid bröstbens spetsen, det är som att det är det man känner men även en svullnad ovanför (eller möjligen under som svullnar upp ibland) svårt att veta riktigt å som man klämmer å får man ju ont men annars är det inte ont..
    det äriallafall inte inbilldning för det syns tydligt som en halv hand stor böld/svullnad, andra ser ju oxå den...

• lollipop25

kanske är någon lymfkörtel som svullnar upp men om den är så stor tycker jag du ska kolla upp det om det är någon vätskeansamling el nåt

men varför åker du inte in på sjukhuset akut idag än att gå och vänta och vara orolig?

• Anonym (orolig)

akut för detta? då lär jag få sitta där i 2 dygn minst!
    jag försökte boka en tid å fick ett brev hem att jag får försöka att boka igen om 2 månader för just nu finns det inga dr lediga.

Försökte boka tid till en annan vc å fick till svar att jag kan försöka om 6 månader igen då jag inte tillhör de området!

om ca 4 veckor skall jag till en privat 15 mil enkelväg för annan sak å käns som smidigast att ta det då, alltingen är jag redan döende eller så är det inge farligt alls..

jo vättske samling kan det säkert va men hur skulle den uppstå där å är det farligt eller???????

• Anonym

ta och kolla upp det där så snart du kan, det kan vara allt ifrån något helt ofarligt till något som är allvarligare, att fråga folk på forum som inte är utbildad inom området är bara dumt då de inte är kompetenta att ställa någon diagnos.

När jag läser din ts så kom jag att tänka på en kille på ett annat forum som också hade en knöl på bröstbenet, när han väl fick fingarana ur och tog sig till läkaren visade det sig att det var en ovanlig form av cancer.

Nu säger jag inte att så är fallet för dig men du bör undersöka det för att fastställa om det är något som man måste gå vidare med eller ej.

• lollipop25

Hmm ts du kan ju inte resonera så att antingen är du döende el så är det inget farligt alls

Det är väl bättre att sitta på akuten i 2 dygn än att vänta 4 veckor om det är något allvarligt eller hur??? Och en VC har alltid akuttider

Håller med dig anonym 12 att det finns ingen här som kan ställa diagnos och det är bättre att ta dig till doktorn än att finna svaren här som ingen ändå kan ge

• Anonym (orolig)

jo vc har akuttider, men det är tanterna i kassan som avgör vem de släpper in under de 30 min som finns akuttid till en enda dr..

hmm klart man kan resonera så jag gör ju det! alla springer inte till dr för minsta lilla å det här känns verkligen att det kan vara helt löjligt att uppsöka läkare för men som sagt läkarna får nog in betydligt löjligare fall så..

självklart kan ingen här ställa diagnos, men OM det skulle visa sig att flera skrev att de oxå kan känna så ibland så skulle det tyda på att det förmodligen inte är så akut då...

• lollipop25

Vilken dum VC ni har som avgör vilka som ska få komma in till dr.

HÅller tummarna för dig.. .och tänk inte att det är löjligt för du är ju lite orolig över det

Svar på tråden böld/svullen - mellan brösten där revbenen går ihop, tumör? eller normalt?