Skum munkar?
Är det någon som har recept på vita skum munkar? dom e fyrkantiga, å så doppar man dom e kokos ocj oboy tror jag.. Vet inte vad dom heter men dom e väääldigt goda.. någon som fattar vad jag menar;)
Är det någon som har recept på vita skum munkar? dom e fyrkantiga, å så doppar man dom e kokos ocj oboy tror jag.. Vet inte vad dom heter men dom e väääldigt goda.. någon som fattar vad jag menar;)
De heter absolut inte skummunkar. Är du från Bohuslän? När jag bodde där kunde jag aldrig förstå mig på att allt ifårn chokladbollar till cocosbollar och doughnuts kallades för munkar.
Skumrutor heter de här ialf.
* 1½ dl kallt vatten
* 1½ dl kokande vatten
* 1½ msk gelatinpulver
* 1 äggvita
* 4½ dl strösocker
* 3/4 dl florsocker
* 4 dl kokosflingor
* 1½ msk kakaopulver
Rör ut gelatinpulvret i hälften av det kalla vattnet. Häll i det kokande vattnet. Sist det kalla vattnet. Blanda strösocker, florsocker och äggvita. Häll ner gelatinpulverblandningen och vispa i minst 10 minuter, med elvisp!
Det ska bli tjockt och segt! Blanda kokos och kakao täck botten i en form 30X40 med hälften. Häll i smeten och låt stå i kylskåpet minst en timme. Skär ut i kuber/rutor. Doppa kanterna i resten av kokosblandningen. Förvara kallt.
*Går att frysa!
Oj, inlägget postades för tdidigt ovan..
Här hittade jag ett recept på vad jag tror att du letar efter.
www.kobolt.net/recept.php
Har inte bakat dem själv dock.
Här ett till:
receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/kokosbollar-skumbollar
Kokosrutor eller Skumrutor kanske kan vara ett bra
Tack!!