• hallonsoda0

får man inte använda vetekudde när man är gravid?

Igår köpte jag en vetekudde som jag tänkte använda när jag har ont i bäckenet, ryggen osv. men när jag öppnat förpackningen och läst instruktionerna så stod det, bör ej användas av gravida. varför? Någon som har en aning? Det enda jag kan tänka mig är att det blir för varmt för barnet, men är det inte för varmt för migb orde det väl vara okej för bebisen också väl?

Jag har skitont och behöver verkligen den där jäkla kudden nu, så kom gärna med svar om ni vet!

• Svar på tråden får man inte använda vetekudde när man är gravid?
  • blonde redhead

Det har jag aldrig hört talas om. Många barnmorskor rekommenderar en att använda vetevärmare om man har ont och det används flitigt på förlossningen.

• Bei Bei

Har jag aldrig hört... Jag som badar bastu och har vetevärmare.
    Måste fråga min BM.

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Bei Bei
    Svar på #1
    Ja, finns dem inte på förlossningen?
    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Mallaco

Jag har använt vetekudde båda gångerna i slutet av gravideteten då det gjort ont. Har aldrig hört att man inte bör göra det. Brukar vira in den i en handuk då den direkt på kan klia.

• esmeral

Min barnmorska tog fram och värmde en vetesäck när jag låg och hade svåra värkar, den fick maken hålla emot mot magen och fick nästan brännmärken på fingrarna:) Kan inte förstå varför inte gravida kan använda sådana?

• Dahliaer

Ingen aning varför det står så, men å andra sidan så står det ju även i bilens instruktionsbok att sätesvärmaren inte bör användas av gravida...

• FruNaftra

hahaha...vad lustigt =)

Dahliaer skrev 2008-03-15 09:11:37 följande:
    Ingen aning varför det står så, men å andra sidan så står det ju även i bilens instruktionsbok att sätesvärmaren inte bör användas av gravida...
  • Tindrande

jag har använt vetekuddar, hade inte överlevt utan dem.
    På babyproffsen säljer de ju till och med såna med spännen så man kan sätta dem runt magen och höften , där är det gravida på förpackningen

• MTG

när jag låg med värkar (hemma) hade jag vetekudde över ryggen och vid höfterna. hur skönt som helst! hade sedan på förlossningen "sån där sak man fyller med varmt vatten" (kommer aldrig på vad de heter). superskönt!

• Jalapeno

det kan vara samma sak som att massörer inte vill massera personer i första eller tredje trimestern - de vill inte kunna bli anklagade för missfall eller för tidig förlossning

• Chessie2008

Fick jag på gyn-akuten (Pga blödning åkte jag till akuten). Sköterskan gav mig en värmekudde, dock ej vete utan med blå gel i.

• TruckerTösen

jag fick höra av bm på förädlra utb att de är för att när man är gravid o har värkar så känner man inte värme på samma sätt och att de är flera som fått allvarliga brännskador pga detta.
    här får man ha med sig egen vetekudde till förlossningen pga. ovanstående... kan tänka mig att de är en anledning.

• Muppmamma

Jag hade en på förlossningen!

• MajaLinnéa

Jag är i vecka 21 och använder min vetekudde varje kväll för att jag har så ont i svanken.

• MrsFreckles

Anvande min jattemycket, fick ischias ett tag osv, guld vart! Tror inte alls det ar nagon fara. Sedan ar den bra att varma up bebbens sang med ocksa - fast man ska inte ha den vid bebben!

• Sherro

Läste att man inte t ex inte ska bada varmt då högre kroppsvärme kan leda till missbildningar hos fostret i tidig graviditet . Men om man kan reglera kroppstemperaturen (svettas) så gick bra. Men jag är osäker om det är lämpligt med värmekudde vid tidig graviditet, innan vi 12.

• Sherro

Läste att man t ex inte ska bada varmt då högre kroppsvärme kan leda till missbildningar hos fostret i tidig graviditet . Men om man kan reglera kroppstemperaturen (svettas) så gick bra. Men jag är osäker om det är lämpligt med värmekudde direkt på magen vid tidig graviditet, innan v 12.

Svar på tråden får man inte använda vetekudde när man är gravid?