• Poughkeepsie

Blomflugor!!!! Jag blir galen......

Jag blir tokig på alla blomflugor som bor i ett par av mina blomkrukor. Massor som vimlar runt och många döda i fönsterkarmen....urrrk! Hjälper det att plantera om eller man måste kasta växterna....? Har inte mycket erfarenhet av såna sen innan.....

*Elin 070629*
  • Svar på tråden Blomflugor!!!! Jag blir galen......
  • glassbåt

Ättika funkar :) stoppa ättika i en liten skål/glas! det funkar.

• Champagne

För att bli av med problemet helt, så kan du vattna med Pyrex, finns i din livsmedelsaffär på trädgårdsavdelningen Funkar skitbra!

• isisisis

Svavelkorn fungerar också.Finns på fackhandel.

Dammsugare och handklapp.

De förökar sig inte särskilt fort.

Se till att inte övervattna växterna hädanefter så att vatten blir stående.

Växtskötare.

• veera

Köp nematoder som käkar upp blomflugslarverna-det kommer inga nya flugor. Ekologiskt och enkelt. www.bionema.se/&menuID=1&subID=1

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • suzzit

Jag brukar köra ner ett par vitlökar i krukan så försvinner dom.
    Jag brukar dela på dom och sticka nerdom lite överallt i krukorna.

• matant

Häll några matskedar vinäger i ett dricksglas, samt en droppe diskmedel. Ställ glaset vid blommorna och vänta någon dag.
    Lycka till!

• Hanna o Dennis

Har du frukt hemma? För jag har hört att man inte ska blanda banab och ällpen med annan frukt... sen omdet stämmer vet jag inte... men lägg ättika och lite diskmedel i en liten skål där flugorna håller till... =)

• Hanna o Dennis

banan och äpplen menar jag *tss*

• isisisis

Hanna o Dennis skrev 2008-03-20 13:52:05 följande:

Har du frukt hemma? För jag har hört att man inte ska blanda banab och ällpen med annan frukt... sen omdet stämmer vet jag inte... men lägg ättika och lite diskmedel i en liten skål där flugorna håller till... =)
    Suck....Det är olika flugor....
  • kertu

Om du sticker ner tändstickor med svavlet ner i jorden, brukar de försvinna :)

Svar på tråden Blomflugor!!!! Jag blir galen......