• Hallonböna

Hur får jag katten att öka i vikt?

Jag behöver få min katt att öka i vikt. Finns det någon särskild kost som är fet och bra för katter?
    Kokt strömming??

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Svar på tråden Hur får jag katten att öka i vikt?
  • Birgitta2

Om din katt är mager skall du först och främst veterinärundersöka den så att tarmar och sånt faktiskt tar upp näring. Vår lillkatt hade en kronisk tarminflammation. När vi bytte foder till Hills i/d som är snäll mot magen började hon gå upp i vikt.

Annars är kattungefoder bra för magra katter, om de är friska. Det är mer fett i den än i vuxenfoder.

Men kolla först så katten är fullt frisk.

• Kantarellen

Äggula, laktosfri grädde, köttfärs... Elleer helt enkelt ett bättre foder.

Men som sagts, kolla upp att katten är frisk först. Fisk är tyvärr ingen mat som katter mår bra av, så skippa den helt.

• Spartacus

om katten äter som den ska, verkar må bra och bajsar och kissar som den ska så är allt bra med all säkerhet!

verkar den konstant hungrig så kna det vara mask...

men mår den som sagt bra så kasnke du itne behöver "göda" den!
    mina kattflickor är systrar och bägge två är smala och nätta, en del katter är av den typen bara, utan att det är något fel!

• Hallonböna

Tack för alla goda råd!!

Hon magrade pga. att hon inte åt ordentligt för att hon hade väldigt mycket tandsten, men den har vi nu tagit bort hos veterinären.
    Hon är 16½år min gamla stumpa.

Hon älskar annars sitt torrfoder från Royal Canin men nu vill hon inte alls ha det (hon har ju säkert lite ont efter behandlingen) och jag måste få henne att öka ½kg så fort som möjligt.

Jag ska prova med kattungemat på burk, hon är annars väldigt petig. Gillar inte burkmat nåt vidare.

Köttfärs vill hon gärna ha men är det så bra och ge mycket?

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Majsan70

Nutracal är suveränt att ge för viktökning och ökad aptit. Ger vi till vår smala katt.

• Kantarellen

Köttfärsen är inte ballanserad i sitt näringsinehåll så den skall utgöra max 20% av kattens mat. Vill man ge mer så kan man göra komplett BARF med kött, ben, lever och hjärta.

• Zenobia

En jag känner matade sin katt med bara köttfärs när den kom upp i den åldern.
    När katterna är så pass gamla så brukar vissa kattern inte vilja äta så man kanske får dalta med dom och skäma bort dom =)

Kokt torsk älskar vissa katter också.

• Zenobia

Du kan prova att ge katten välling också om den äter det då, det är skonsamt mot magen med.

• Hallonböna

Tack! Vilka experter jag hittade

Jag får peta till henne lite av varje och hålla tummarna.
    Veterinären sa att jag skulle blötlägga hennes torrfoder, men hon tittar bara på mig som att jag inte var riktig i huvet när jag serverar det

• Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-03-15 18:03:04 följande:
    Nutracal är suveränt att ge för viktökning och ökad aptit. Ger vi till vår smala katt.
    Vart hittar man det? Hälsokostbutik eller? Jag är ändå lite skeptisk, kanske inte är så bra till katter allt som det innehåller?
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-03-16 13:13:38 följande:
    Vart hittar man det? Hälsokostbutik eller? Jag är ändå lite skeptisk, kanske inte är så bra till katter allt som det innehåller?
    Nutrical finns hos välsorterade djhuraffärer. Och jo det är ju gjort för katter så visst är det bra. Innehåller massa saker som är enrgirikt. Vi ger ju det till vår avelshona och hon svarar bra på det. Är dyrt dock, men är katten mager så behöver den det lilla xtra för att komma igång o det är ganska drygt.
  • Xarxa

Läser och tar åt mig alla tips jag också! Har en kastrerad hankatt här hemma på 14 år som behöver lägga på sig lite efter sjukdom ...

• Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-03-16 13:45:16 följande:
    Nutrical finns hos välsorterade djhuraffärer. Och jo det är ju gjort för katter så visst är det bra. Innehåller massa saker som är enrgirikt. Vi ger ju det till vår avelshona och hon svarar bra på det. Är dyrt dock, men är katten mager så behöver den det lilla xtra för att komma igång o det är ganska drygt.
    Jaha
    Jag googlade och hittade bara till människor. Hade aldrig hört talas som produkten innan. Men då ska jag kolla upp det i veckan!!
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-03-16 22:50:35 följande:
    Jaha Jag googlade och hittade bara till människor. Hade aldrig hört talas som produkten innan. Men då ska jag kolla upp det i veckan!!
    HAHA! Jag betvivlar att nån människa med vettet i behåll skulle köka nutrical som mest är en pasta på melass o annat gojs. Jag kletar in det på benet på min katt för att få henne att äta av det.
  • Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-03-17 15:56:01 följande:
    HAHA! Jag betvivlar att nån människa med vettet i behåll skulle köka nutrical som mest är en pasta på melass o annat gojs. Jag kletar in det på benet på min katt för att få henne att äta av det.
    Ja men det var för att du hade srkivit Nutracal i ditt första inlägg och det var tydligen nåt kosttillskottpulver till människor.
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-03-17 16:25:42 följande:
    Ja men det var för att du hade srkivit Nutracal i ditt första inlägg och det var tydligen nåt kosttillskottpulver till människor.
    Där ser man vad en enda lite bokstav fel kan göra. *S* Men i nästa skrev jag rätt tror jag.
    Själv hade jag aldrig hört talas om nutracal rättstavat så att säga. *S*
Svar på tråden Hur får jag katten att öka i vikt?