• maddis72

Hur mycket får era barn köpa lördagsgodis för?

Som frågan lyder och får de gå och handla själva?
    Jag är äldigt medveten och lägger ner ganska mycket tid och engagemang för att vi ska äta bra, inte så mkt socker osv, utan att vara fanatisk.
    Min son får 50:- i veckopeng och av det får han använda 20:- till lördagsgodis men nu är han så stor att han får gå såpass långt hemifrån som till kvarterets willysbutik och det vet ju de flesta att de i stort sett skänker bort godiset, chokladkakor för 5:- osv.
    Jag vill inte vara en mamma som tar bort precis allt det roliga och han är såklart överlycklig över sina "kap" men känns lite väl maffigt.
    Hur gör ni?
    Kanske ska jag säga vad han får handla istället, att om han handlar där får det inte bli mer, men att det är bra för då kan han ju spara mer...

• Svar på tråden Hur mycket får era barn köpa lördagsgodis för?
  • Nyfiken gul

Sonen får köpa precis vad han vill ha men blir det FÖR mycket godis så läggs det undan och jag portionerar ut godiset helt enkelt.

Han får ingen speciell veckopeng utan vi köper gemensamt vid veckoslutshandlingen eller liknande och oftast köper han för ca 30 kronor, men blir det mer så stoppas godiset undan. Och det vet han och har inget emot det för han har lärt sig att godiset faktiskt räcker längre o det finns godis både fredag o lördag.

Han är 10 år.. .

Dottern på 13 köper godis för ca 50 kr men det räcker hela helgen då hon inte är så mycket för godis. Hon köper hellre tidningar för sina pengar.

• trollmor 4

Vi köper smågodis som vi har i en skål till hela familjen.
    Våra killar på 7 år får kinderägg ockå på lördagarna..men det är mest leksaken som lockar....
    Dom får 20 kr i veckopeng,men den köper dom inte godis för,vi står för det.
    Fredagarna brukar vi ha lite chips o dip....

• Majsan70

Vi har inga restriktioner för hur mycket de får köpa.Ibland köper de mycket o ibland inget alls. Vi äter på helgen o det är det så att säga. Minsta tjejen som är 4,5 handlar kanske för en tjuga, men då är det mesta styckgodisar som är lite dyrare.

• maddis72

Camilla 1974:
    Jag vet din son är 13, precis fyllt t.o.m!
    //Magda

Det löste sig med de där stora chokladkakorna för eftersom han bara får äta på lördagen så måste han spara dom till nästa vecka.
    Var bara allmänt skitarg igår för att Willys skänker bort skiten.
    Vi bor i ett barntätt område med många människor som mår dåligt och inte orkar vara konsekventa mot sina barn med allt vad det innebär bl.a att de går omkring som tickande sockerbomber och är svårt när kvartersts ungar ofta föds upp på sötsaker! *suckar*

• timri

Antingen får mina barn 20 kr var för att köpa godis för (båda är 9 år), eller så köper vi gemensamt som vi delar på alla 3. Blir det mycket, så sparas det till nästa helg.

• fjärilen78

mina 3 "stora" barn får 25 kr var varje lördag (dom är 11,5 år, 9 år och 7,5 år) dom får köpa precis hur mycket/lite dom vill för sina pengar och äta det dom köper ibland är dom med mig i affären och handlar lördagsgodis och ibland går dom bort själva till affären.

• Pochahontas

Min son har en månadspeng på 100 kr, och han är nio år. Men godiset bjuder jag på. Han får handla för ca 30 kronor, och då ska det räcka till fredagen och lördagen.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Nana 24

Vår son är snart 7 år (sen har vi en 3-åring med hemma) jag köper faktiskt någon liten godispåse till dem, ibland får de lite extra om vi träffar mormor och morfar. På fredagarna har vi fredagsmys, det är heligt då ska det helst vara ostbågar men pappas hempoppade popcorn i en blandning av oliv-raps olja funkar med Det där med veckopeng har vi pratat fram och tillbaka ett tag "fick" han bara pengarna. Men sen började vi sätta hårt mot hårt, han är fruktansvärt slö och städar inte sitt rum utan mycket gråt och tandagnisslan...
    Nu har vi sagt att han får någon krona för att han hjälper till bär ut soppåsen eller städar sitt rum och håller ordning...tycker aldrig det blir några pengar, är alldeles för slö...vet inte om det är åldern, eller om jag skämt bort honom??

Svar på tråden Hur mycket får era barn köpa lördagsgodis för?