• Prillan73

Påskpyssel med småbarn !?

Har ni några tips på påskpyssel man kan göra med SMÅ barn ?
    1-3 åringar....

Har tänkt göra kycklingar i gul saltdeg....blir ju hur sött som helst !

Sen klippa äggformade kort som de får limma fjädrar o andra påskiga saker på....

Trycka gula tumavtryck på kort....

Har idétorka !!! HJÄLP !

• Svar på tråden Påskpyssel med småbarn !?
  • gulllis

så krasse och gör kycklingar i flörtkulor och gör en kycklinggrupp med krasse och fjädrar. hur sött och enkelt som helst...

vet inte vad jag ska skriva här nere????
  • therre

Jag är inte vidare påskbrydd, men min femåring har klistrar och kliptt påskkort och limmat fjädrar, så har vi klätt påskris, det räcker bra för oss

Flörtkulor hade jag inte gett till en ettåring.

• Prillan73

Jag e en sån pedagog som vill att barnen ska kunna göra så mkt som möjligt......vill inte att de ska komma hem med något man ser att de verkligen inte kan ha gjort själva.....

Mer tips ??

Krasse är ju kul !! Och gott !

• Tildamamman

Det finns pappkoner. Dessa kan barnen själv få måla i påskiga färger och så kan man klistra fast ett par fjädrar som stjärt och en näbb.

Låt dem måla påskiga playwood figurer som ex. katter, höns. Häng upp påskriset eller i ett fönster.

Koner i papp och playwoodfigurer finns hos bl.a. Panduro om du köper som privatperson.

• Tildamamman

Ja , det har du ju rätt i. Men de färdiga är sååå stabila och bra, små barn kan ju vara lite hårdhänta.

Vi satte förresten glasspinnar som ett staket på ett stort pappersark ett år. Därpå satte vi sedan lite katter (marskatter ) Limmar staket var ganska skoj.

Så kan man ju göra påskägg i pape mache (stavning?) runt små ballonger. Sedan kan man placera alla äggen i redet hos en låtsashöna.

Prillan73 skrev 2008-03-15 23:34:52 följande:
    Koner kan man ju göra själv.......kul idé ! TACK
  • Tildamamman

Limma staket . Jag är nog trött.

• Bebis

Att göra handavtryck o göra tuppar av dem är jättekul :) gjorde min 3åring o det blev jättefint.

Du låter barnet kladda ner hela handen o trycker den på papper o sen får barnet måla näbb o kam på tummenavtrycket o ben förstås

• HannaL

göra servetthållaretuppar ;) har jag gjort några år på förskolan jag jobbar på, passar både stora å små. Ta ett tomt 1 liters mjölkpaket, skär av bakre delen, ca halva neråt å sen ut.
    Klä mjölkpaketet i olika färgade pappersbitar, eller tygbitar.
    Sätt dit ögon, en näbb å kam, å sen fyller man ``hålet```med servetter i olika färger, som tuppens stjärtfjädrar. brukar va roligt för barnen å sedan kul å ha på påskbordet.

Hmmm hoppas du försår :)

• Malinski 82

Det pyssel jag och 2-åringen gjort är visserligen bara påskkort, men vi gjorde handavtryck som vi gjorde till tuppar. Och så ritade jag stora ägg på ett papper som sonen färglade. Sen klippte jag ut dem och så klistrade vi dem på kort.

Svar på tråden Påskpyssel med småbarn !?