ett normalt blodvärde
Vet någon vad ett normalt blodvärde ska ligga på.
Jag ligger på 112 nu sist när jag var hos bm i tisdags,och hon sa jätte bra?!!
Är i vecka 25.
Vet någon vad ett normalt blodvärde ska ligga på.
Jag ligger på 112 nu sist när jag var hos bm i tisdags,och hon sa jätte bra?!!
Är i vecka 25.
vad för blodvärde?? Menar du järn?
När jag låg på 114 så tyckte min bm att det var för lågt o hon var inte nöjd förrän det var uppe i 120...tror att det ska ligga runt 120-140...men är inte säker.
kvinnor ska ligga på runt 12-150.
män 130-170.
120-150, ska det stå....
ok, men va konstigt att bm tyckte att det var ok?!, har tid hos henne den 14 april,hmmm funderar på att ringa på måndag o prata m henne om det m blodvärdet(järn)!
det kanske är ett bra värde när man är gravid.
ja man bör ligga runt 120-140 ca.. Men 112 är ok.. MEn hon tyckte inte du skulle ta extra järn?
Jag ligger aldrig så högt som 120, varken som gravid eller ogravid.
För mig är 112 som gravid superbra, men har man haft klart högre på inskrivningen gör nog bm en annan bedömning. Så utgångsvädet spelar säker stor roll när bm säger bra eller dåligt järnvärde. (Sedan finns det ju de bm som per automatik säger till att man skall äta järntabletter en bit in i graviditeten. Så lite olika syn har de säkert på saken).
när mitt blodvärde gick ner på112 från att ha varit över 120 hela tiden innan reagerade inte min bm särkilt mkt mer än att vi skull ekolla igen nästa gång.. eftersom att ofta sjuker blodvärde nån gång mellan v 20 o 30 o sen går d upp igen.
TS äter du redan järn så behöver du antagligen itne oroa dig.
Då jag skrev in mig låg jag på 135 och låg bra fram till ca v27. Då låg blodvärdet på 115 o min BM tyckte det var på tok för lågt. JAg fick äta 2 järntabletter dvs dubbel dos/ dag. Nu är det "normalt" för mig igen, är i v40. Att det var lågt för mig berodde på att jag skrev in migf på betydligt högre enl min BM.
Min barnmorska tycker att över 110 är bra. Mitt ligger på 98.
En kvinna har normalt kring 125-135 tror jag. Men när man är gravid sjunker de nästan alltid för alla.
Mitt ligger på 100 ungefär exakt, och de tycker min BM är jättedåligt. Men när jag låg på 112 tyckte hon att de var helt okej. Så jag tror inte de är någon fara med dig. Men ät alltid något järnrikt! Lcyka till. :)
Jo men det är ju när ens hb blir lägre som dom vill sätta en på järntabletter ju!? ![]()
jag hade hb-värde på 127 i vecka 14 och min BM ville att jag skulle börja med järntabletter direkt annars brukar det inte vara förrän efter v 20. Hade förvisso ganska lågt förra graviditeten och ligger inte så högt i vanliga fal heller.
Nu i vecka 35 har jag ett hb-värde på 104 och käkar dubbel dos järntabletter + extra tabletter för blodbildandet och B-12
Min BM vill helst inte ha mig under 100 när det är dax. Men det verkar variera en del beroende på BM.
Det är hemoglobinet i de röda blodkropparna som transporterar järn i kroppen. Det hänger alltså ihop, har du ett lågt hb-värde kan inte din kropp ta upp lika mycket järn.
Jag låg sist på 119 & min BM fråga om jag åt mina järntabletter som jag skulle.
Hon tyckte det var lite lågt.
Och det gör jag.
Hon tyckte det var lite lågt.
Så vi får se nästa gång hur värdet är.
Jag ligger på 108 trots dubbel dos järntabletter och blutsaft...Katastrof! Min bm har nyss gjort en blodstatus på mig som jag väntar svar på eftersom min kropp verkar ha svårt att ta upp järnet denna gången. Med sonen så hade jag 128 i hb i v,29 där jag är nu så mitt hb är mkt sämre denna gången och det märks.
Är konstant trött och minsta ansträngning( tex gå o handla mat) tar fruktansvärt på krafterna....
Inte alls kul!
min Bm gjorde också blodstatus på mig och det var efter dom provsvaren som jag fick börja med 2 sorters tabletter. B-12 och för blodbildandet.