• MB2

Dagmamma-får ej byta bostad!!!

Bor i centrum i Frillesås, har jobbat som dagbarnvårdare i lite över ett år och trivs kanonbra och det liksom passar hela våran lilla familj så bra att jag jobbar så. Vårat bekymmer är väl att vi letat hus i så många år men det blir inget till oss. Tack vare mitt jobb är vi ganska låsta eftersom vi helst vill bo i centrum och det är ju enklast å göra det när man jobbar som dagmamma. Nu bor vi i lägenhet och vi känner att våra två egna barn behöver varsitt rum snart, och nu har vi en jättechans att få ett nybyggt hus nån kilometer utanför centrum. Det känns som att om vi inte tar det här så måste vi kanske bo kvar i våran trea i många år till. Först sa jag tillmin sambo att nä, jag kan inte bosätta mig där. Jagär så himla rädd om mitt jobb. Min sambo blev jätteledsen och har varit det och inte pratat nått på ett dygn. Han vill verkligen ta den här chansen.

Men min chef är inte så där possitiv, " det kan bli svårt att placera barn hos dig då" osv. Men här bor ju jättemånga småbarnsfamiljer utanför Frillesås liksom. Och det känns ju så irriterande att chefen ska bestämma om mitt boende baraför att jag e dagmamma.

Kommunen skriker efter fler dagmammor och undrar varför ingen vill bli dagmamma. Jag vet iallafall två stycken som velat bli dagmamma här nere och dom har bott på landet några kilometer utanför Frillesås, men dom fick inte bli dagmammor eftersom chefen ansåg att dom bodde för långt bort.

Man blir ju så jävla förbannad på det här, hur ska jag göra? Jag vill ju så gärna jobba som dagmamma, behöver lite tips å råd.

hej hej

• Svar på tråden Dagmamma-får ej byta bostad!!!
  • Signatur

Frillesås? Var ligger det?

Där vi bor är man supernöjd om man *bara* har en km till barnomsorgen.

Tycker det verkar extremt trångsynt av din chef, speciellt om du flyttar till ett område med många barn.

Tycker ni ska stå på er. Annars kommer det väl ändå snart bli så trångt hemma att du inte kan ta emot barn, eller?

• Tecken

Du är väl inte livegen? Finns det verkligen bara en chef i hela Frillesås?

Din familj är väl viktigare än jobbet. Du bestämmer själv hur du vill göra, men det låter som att du bestämt dig för flytt. Just do it

• MB2

Ja, alltså här i Frillesås finns det en skolchef endast som har hand om alla förskolor här och så vi tre små ynka dagmammor som borde varit fler alltså. Vi behövs alltså. Det är inte så hög prioritet på oss dagmammor här tyvärr.

Även om vi trivs jättebra här i lägenheten så känns det som att vi inte kan bo här i allaår när barnen växer upp osv.

Och liksom om vi köper det här huset så hade vi tänkt skaffa större bil och då kan jag två dagar i veckan åka ner till centrum med alla barnen så vi kan vara med på kyrkans barntimma och öppna förskolan. Jag har inget behov att träffa dom andra kollegorna precis varje dag.

Det här huset ska byggas precis granne med en barnfamilj som byggde sitt hur för 3 år sedan. Det är ett villaområde där så jag tror att barnen skulle trivas där. Och det är som sagt inte så långt ifrån centrum när barnen är såpass stora.

På andra sidan vägen lite mittemot en bit in iskogen ligger en dam eller vad man ska kalla det för och det tyckte ju min chef oxå att det är ju inte bra. Men liksom , Hallå, jag tänker väl inte tillåta barnen att springa dit, jag släpper aldrig ut barnen ensamma,plus att vi tänkt bygga staket runt vår tomt. Det är ju lika farligt att bo i centrum isåfall där alla lastbilar kör omkring för å inte tala om alla dessa ungdomar på mopeder som kör som idioter. Även bilar kör riktigt fort ibland. Kan ju lika gärna hända olyckor där oxå,MEN ingen dagmamma tillåter ju barnen att springa på vägen.

• Tecken

Måste du jobba som dagbarnvårdare då? Finns det inte jobb som t ex förskollärare på förskola?

Jobbigt att det bara finns en chef, men ibland måste man välja. Jag tycker personligen att min familj går före mitt jobb...

• JeckaH

Tecken: Om hon har eh lärarexamen så ska det nog fixa sig med ett jobb som förskollärare.

TS: Jag utgår ifrån att du inte har en sådan examen eftersom du är så rädd om ditt jobb. Som förskollärare kan du ju välja och vraka och dessutom starta eget som dagmamma.

• Tecken

Jag är inte så insatt, och trodde att man var tvungen att ha en 3,5årig fsk-lärarutbildning bakom sig INNAN man fick jobba som dagbarnvårdare.

• MB2

Jag är barnskötare men har ingen förskollärarutbildning. Och det finns inga lediga jobb på dagis här omkring. Plus att jag trivs så bra med att jobba hemma.

• Superba Supernovan

Jag tycker att ni ska flytta till huset. Om det nu är som du säger att huset ligger bara någon kilometer utanför centrum så är det ju fullt möjligt för föräldrarna att lämna sina barn hos dig. Hur bekväm får man vara?

Jag tycker det låter som att det enda rätta är att ni flyttar. Både du och din sambo vill verkligen det, äntligen har ni hittat ett hus som passar, era barn behöver varsitt rum, osv osv. Är det verkligen värt att prioritera jobbet före det?

Om det nu dessutom är ont om dagmammor, kommer kommunen verkligen att göra dig arbetslös?

Kanske ska du prata med föräldrarna till de barn du har idag, fråga hur de skulle ställa sig till att lämna sina barn hos dig om ni flyttade? Jag menar, tycker inte de att det är något problem att lämna till er om ni bodde utanför centrum, då är det ju endast din chef som är ett problem. Och då får du väl ta ett genomtänkt snack med honom, han verkar ju inte riktigt smart av sig.

• sniwa

Vad säger föräldrarna till de barn du har nu då? Kan de tänka sig att ha kvar barnen hos dig fastän du flyttar en bit?

Tycker som de andra - familjen går före, jobb löser sig alltid. Flyttar du till ett villaområde där inflyttning pågår så blir det kanske ett behov av dagmamma där också...

• MB2

Jag har tre dagbarn och jag har pratat med föräldrar till två utav dom och den ena mamman tyckte att sålänge jag ser till att hennes dotter iallafall får besöka kyrkans barntimma och öppna förskolan så tycker hon det är helt ok att köra en bit å lämna. Och den andra föräldern tyckte att det var ok till en början, hennes dotter börjar ju snart skolan. Men efter en stund tyckte hon att det nog känns lite långt å köra. Så jag vet inte riktigt. men jag tror att dom tycker det är ok, dom måste ju acceptera det isåfall.

• sakoline

Men om dottern snart börjar skolan ska hon väl sluta snart ändå?

• MB2

Usch va orolig jag är att min chef ska säga att jag inte kan vara kvar som dagmamma sedan!! Nu har vi liksom bestämt oss för att bygga där. Och det känns bra, det är bara på mornarna precis när jag vaknat som jag känner lite ångest, men det är när jag tänker på mitt jobb då, att jag så gärna vill ha kvar det.

Jag får väl ta hand om barn upp till 5-6 år och inga skolbarn då isåfall. Men det är klart, skolbarn har ju fritids att gå till före och efter skolan så att.........

Svar på tråden Dagmamma-får ej byta bostad!!!