Anonym (Fam.hem) skrev 2008-04-05 17:41:12 följande:
Ni kontaktar din kommun o berättar att ni är intresserade.Kommunen kommer hem till er för ett första samtal o berättar vad det innebär att vara familjehem.Därefter genomgår ni en utredning, antingen en kombinerad utredning och utbildning som kallas PRIDE, eller så får ni bli djupintervjuade i några timmar, sk Kälvesten. Andra metoder finns också.Kraven är att man har en stabil familjesituation, ordnad ekonomi, inte finns i några register mm. Soc kollar, så om ni har något i bagaget upptäcker de det.Lycka till o fråga gärna mer om ni vill!
Tack! Det verkar bra!
Är ni fam. hem? Hur är det i så fall? Hur har eran familj förändrats? Vad har ni fått för barn? Vad har ni för skyldigheter jäntemot bio-föräldrar osv? Hur funkar det umgänget? Vad har ni för rättigheter vad gäller barnen?
Förlåt om jag ställer hundra frågor, men det kan vara käckt att veta. Typ innan man kontaktar kommunen... Det är ju inte aktuellt just nu eftersom vi bor i en trea med två barn och dessutom ska jag plugga till hösten. Men efter min utbildning är det absolut intressant om vi hittar någon bra villa.