• Mejasmorsa

Mäklarprovision..

Hej på er!
    Är det någon som sålt hus eller lägenhet nyss som har koll
    på vad en provision ligger på för procent? Vår mäklare skulle ta 4,5%..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mäklarprovision..
  • Liten Mjau

låter ganska lågt

vi betalade 7% till vår mäklare när vi sålde vår lägenhet nu i januari.

• Mejasmorsa

Okej, tack för era svar och hoppas ni blev nöjda med affären.
    Vi köpte den kommande lägenheten av samma mäklare och han sa att de brukar ta 5 men eftersom vi köpte av honom så blev det 4,5. Ville bara höra mig för lite.
    Sååå spännande jö

• helleappel

Vi betalar 3,75 % till vår mäklare. Vilket jag egentligen tycker är ganska mkt, men vi är oerhört nöjda med mäklarens jobb.

• Anghammarad

Har aldrig betalat mer än 3% i Stockholm och det har dessutom inkluderat flyttstädning.

• Mejasmorsa

Det skiljer ju en hel del då alltså. Det där med flyttsätdning var ju inte så dumt att inkludera, det ska jag föreslå

• trent

Mindre i storstäderna eftersom försäljningspriset i snitt är så mycket högre.

• mortill31980

jag sålde själv mitt hus för 320.000 kr....hade juridiska kontrakt,besiktingsman....vi träffades på banken för att lösa pengafrågan bara...
    sen köpte jag och sambo ett hus för 1.1milj.... också utan mäklare,end juridiska papper,samt så undersökte vi huset själva med hjälp av min far som är civilingenjör och jobbat mkt med besiktning av hus....
    så slapp vi betala nåt till mäklare,för händer det nåt så ansvarar de sällan för det....de är ju 2bara" mellanhanden som skriver papprena.

• trent

I t ex Stockholm bör man dock ha mäklare eftersom budgivningen kan sticka i väg rejält om flera väldigt gärna vill ha ett objekt. Utanför storstäderna kan det dock löna sig att sälja utan mäklare - om man vet vad man gör.

Svar på tråden Mäklarprovision..