• Anonym (Tjallare?)

Är så trött på min kollega, ska jag prata med chefen?

Jag känner att jag har fått nog nu! Är så trött på min kollega.
    Sen hon började hos oss har hon bara flutit med. Hon tar aldrig tag i saker och om hon väl gör det så slutar det med att vi andra får göra färdigt det efter henne.

Hon kör ett fult spel känns det som. Spelar på känslor. Så fort det inte går som hon vill så börjar hon gråta så att alla ska tycka synd om henne.

Jag har försökt prata med henne men hon förstår inte. Tog upp en sak för ett tag sen som jag har irriterat mig på men då fick jag bara tillbaks att jag var trångsynt och missunnade henne lycka. Jag ville att hon skulle ta livet av sig och jag vet inte allt vad hon vräkte ur sig.
    Tyckte det var så fruktansvärt lågt av henne, men det är såhär hon gör. Gör sig själv till ett offer.

Det som stör mig mest är att hon får en massa förmånligheter av chefen för han har gått på hennes spel.
    Jag vet inte hur jag ska hantera det här, ska jag prata med chefen och berätta hur hon är?
    Kan inte ha det såhär längre hon suger ut all min energi. Jag kan inte göra hennes jobb också längre. Men känner mig som en tjallare om jag skulle berätta..

• Svar på tråden Är så trött på min kollega, ska jag prata med chefen?
  • FruNaftra

Urs vilken jobbig situation. Jag hade nog försökt med andra medel innan jag går till en överordnad. Bra att du har försökt prata med henne. Hon visade klart och tydligt att den vägen är lönlös dock...himla trist

Jag hade först och främst slutat täcka upp för henne. Går det eller är ni beroende av att hennes jobb avslutas?

• Anonym

Prata med chefen du har ingen skyldighet alls att täcka upp och skydda din kollega, hon sköter inte sitt jobb och du har försökt prata med henne men inget hände. Det ska du också säga till chefen.

• Anonym

Kan du inte be chefen komma och titta på hur ni har det på stället där ni jobbar, så han själv kan bilda sig en uppfattning?

Vad säger dina andra kollegor om denna personen?

• Anonym (Tjallare?)

Chefen vet att det finns irritationer i gruppen. För ett tag sen hade han ett möte med en annan kollega och henne efter att dom rykt ihop. Men återigen gör hon sig själv till offret och det blir så himla synd om henne.

Efter mötet sa hon att chefen måste ju undra vad det är för j*vla kollegor hon har som är så elaka mot henne jämt.

Jag är den som jobbar med henne mest. Jag vet exakt hur hon fungerar och jag vill bara att chefen ska få veta hela sanningen om henne men känner mig som sagt som en tjallare.

Hon är så lömsk. En sak som jag inte har tänkt på förrän nu är att alltid när han ska göra något så ska man alltid hjälpa henne och i slutänden har man gjort jobbet själv. Hjälper man inte henne så blir hon skitsur och då är man inte värd en sur sill.
    Hon har någon sorts manipulativ förmåga, man blir lätt inlindad.

• Anonym (Tjallare?)

Alltid när HON ska göra något, ska det vara i föregående inlägg...

• Anonym (Tjallare?)

Vi jobbar med människor så till en viss del är vi beroende av varandra.

• bellanbus
    Anonym (Tjallare?) skrev 2008-03-16 12:09:48 följande:
    Vi jobbar med människor så till en viss del är vi beroende av varandra.
    Gå till chefen!

Har ni en lyhörd o kompetent chef så kommer hon/han se igenom detta förr eller senare, så länge ni tystnar och inte protesterar så kommer ju detta att få fortsätta!
    Arbetsplatsen och dess miljö/klimat är till för er båda, inte bara henne!
    Välkomna till Effelltown....
  • FruNaftra

När det drabbar dig på det viset (att du inte kan sköta ditt arbete på ett bra sätt) och du inte kommer runt det genom att samtala med kollegan så är det nog bäst att ta det med chefen. Du ska inte se det som att tjalla, bara konstatera att du inte kan prestera på enligt dig ett tillfredsställande sätt på grund av denna omständighet. Jobbar ni med människor så är det ju jätteviktigt att ni fungerar som grupp, annars drabbar det ju mottagarna i slutändan. Så långt får det inte gå och det måste ju även din chef vilja.

Hur tror du din chef kommer hantera detta samtal?

• Anonym

Om nu hon har klagat när hon har sagt sin syn på det hela är det ju viktigt att chefen även får din syn på det hela!

• Anonym (Tjallare?)

Ja, det här är något som jag gått och funderat på länge. Jag tog upp det här med vår förra chef men hon sopade det bara under mattan. Efter ett tag känns det hopplöst men jag hoppas ju på att vår nuvarande tar det mer på allvar.

Men jag vet inte, han verkar ha gått lite på hennes spel. Han är nog en aning konflikträdd, tror jag. Han vet inte riktigt hur han ska bete sig när hon börjar gråta.

Men jag ska försöka samla mig och gå till honom. Usch, jag kan redan höra hur livat det kommer att bli. *suck*

• FruNaftra

Det är bra det. Stå på på dig och försök vara så saklig du kan. Din kollega gråter men man kommer inte hur långt som helst med det uppförandet. Om du kontrar med fakta och en rak rygg så kommer du "vinna" tillslut.

Hur skulle du vilja se en lösning på detta? Att hon går? Att hon börjar jobba på en annan avdelning (om det är möjligt)?

Lycka till iallafall och berätta gärna hur det gick =)

Anonym (Tjallare?) skrev 2008-03-16 12:33:55 följande:

Han är nog en aning konflikträdd, tror jag. Han vet inte riktigt hur han ska bete sig när hon börjar gråta.Men jag ska försöka samla mig och gå till honom. Usch, jag kan redan höra hur livat det kommer att bli. *suck*
  • Anonym (Tjallare?)

Tack för era svar! Känns skönt att veta att det är fler som kanske hade gjort samma sak

Jag skulle vilja att chefen får upp ögonen och börjar ställa krav på henne. Förhoppningsvis lyssnar hon mer på chefen än vad hon gör på oss andra.

Ska uppdatera här om det händer någonting :)

• Anonym

Berätta för chefen, du har inget att förlora. Hellre vet du att du har gjort något för att påverka saken än att fortsätta pinas. har du en bra chef kommer han att lyssna på dig och respektera ditt val av agerande.

Tyvärr är det en tuff sits att hamna i då en annan drar ett sådant fult spel, jag vet av erfarenhet. Det tär på krafterna och i något skede vill man bara ge upp och låta den andra vinna. Men det ska de inte få... Kämpa på! Det måste också jag i mitt jobb, känner igen mig massor i det du skriver ts.

Jag har själv "tjallat" hos chefen om min egen problemkollega och har inte dåligt samvete. Det har skett en del förbättringar även om vägen har varit lång, och än är det inte perfekt, men det är värt det. Ingen ska få trampa på oss!!

Svar på tråden Är så trött på min kollega, ska jag prata med chefen?