• Kajak

*Hej! Jag har basilika härhemma.

Hej!

Jag har basilika härhemma. Den har jag köpt på ICA alltså "köp-basilika" inte "odla-basilika" (av mig)
    Jag har tagit många blad nu så det är nästan naken, bara stjälk och ett par "topp-blad" kvar...

Så jag undrar vad ska jag göra?
    Kan man klippa ner lite så det blir mer buske-aktig till sist?..

Berätta gärna så jag vet vad f-n jag ska göra med den!!!

Basilika-kramar!!!!

• Svar på tråden *Hej! Jag har basilika härhemma.
  • narie24

Ibland har jag tur och den reder upp sig av sig själv efter ett tag, fast du måste nog plantera den i en vanlig kruka för att den ska överleva och frodas....

• Just

Är det en ica-basilika så brukar de vara så spännande att de inte överlever en omplantering eller liknande.
    De lever bara till man ätit upp dom så att säga.

Men du kan ju testa att klippa ner den och sätta den i kruka om du vill.

• Konvaljen

de på ICA är så hårt odlade att de är inte sålda för att klara sig utan bara för att äta upp!
    Har prövat att odla om deras basilika i alla möjliga former och mitt enda råd är trist nog att slänga den och köpa en riktig hos en handelsträdgård

• Kajak

Xyra...

Trist!!!

Så jag får köpa en hos Gundhes handelsträdgård här i Insjön.

• Jonna74

Hej!
    Det är svårt att få de man köper i affär att överleva.

Bättre att köpa en fröpåse och plantera frön själv i ett par krukor. De kommer snabbt upp. Trivs i full sol, och bäst utomhus.

Kram Jonna

• Bergtuva

Det går J Ä T T E B R A att få dem att överleva. Jag köpte en för 2 månader sedan från Hemköp och den är fin och växer bra.

Gör så här: Plantera om i en ny kruka med såjord och vattna rikligt varje dag. Toppa bladen så att du tar bort allt ovanför det första utskottet, där det kommer 2 blad. Toppa av precis ovanför de 2 första bladen alltså. Då kommer den att grena ut sig och bli buskig. Men kom i håg: Vattna mycket!

• Helenas

Precis som pepparrot säger så ska man skörda basilikan genom att toppa den om man vill att den ska överleva. Jag brukar inte heller ha några problem att få min att överleva om jag inte måste använda hela på en gång. Glöm inte att ge den lite näring också.

• Ribbed

Ett annat tips är att vattna på morgonen/dagen och inte på kvällen. Vattna helst på fat då stjälkarna kan ruttna ner till om det blir för fuktigt.

/Ribbed

• Mausiii

Vanlig köpbasilika är så hårt driven, så det lönar sig sällan att ha den som hållbar ört. (Funkar ibland.) Det är bättre att driva upp själv från frö, alternativt köpa plantor från plantskolan.

Bästa sättet att hålla en krukbasilika från mataffären är att ställa krukan i ett glas med vatten, då den är hemskt törstig. Sol gillar den också. (Det står ofta på förpackningen, det missar man lätt)

• lillvilda

jag har provat några gånger med icas köpta örter att planter om med de dog bara ..MEN..nu provade jag med en mynta å en rosmarin från hemköp å planterade om dem å ställde ut dem på balkongen å de växer sig jätte fina. Det gick alltså den här gången...så nu har jag mynta å rosmarin oxå..

Svar på tråden *Hej! Jag har basilika härhemma.