• Joico

Blindtarmsinflammation, hur ont gör det?!

Jag vaknade igår med smärta i magen, det gick att genomlida men de gjorde ont.. hade ont i hela dagen och mot kvällen hade jag fruktansvärt ont under brösten, ovanför naveln. Jag mådde väldigt illa och spydde litegrann. De gjorde också ont på höger sida om magen, ovanför höftbenet fast lite längre in. Jag somnade tillslut inatt men det var frotfarande kvar när jag vaknade. Det gör ont när jag trycker på höger sida, men inte på vänster. Jag har ingen matlust och mår illa. Sitta går inte och jag kan inte heller stå rakt. Sjukvårdsrådgivningen misstänkte blindtarmen, men det gör ju inte SÅÅ ont att jag ligger på golvet och grinar. Jag har nämligen fått för mig att sånt gör fruktansvärt ont.. Så, hur ont gör det?
    Jag har inte ätit något mer förutom 2 mackor igår och idag druckit lite vatten och cola. Men då andra sidan har jag ingen matlust.. är också dålig i magen.
    Jag ska in på akuten om ca en timme.

• Svar på tråden Blindtarmsinflammation, hur ont gör det?!
  • fröken sol

hej...jag har arbetat på kirurgen...där vi har mkt blindtarmar...folk har olika ont. men kan du ta upp knät mot magen? det brukar göra fruktansvärt ont. eller ställ dig på tå och sen släpp ned tyngden på hälen...hur känns det då?

• Adelianea

Låter onekligen som blindtarmen. Jag hade molande värk och illamående en helnatt på morgonen la jag mig på golvet på rygg och drog upp knäet mot bröstkorgen och då gjorde det jävligt on. Åkte in, fick feber, ilfart i ambulans till annat sjukhus och opererades direkt. Kan dock också vara gallsten. Men åk in fort ifall det är blindtarmen den kan spricka och det är inte bra. Lycka till.

• tiidjej

jag hade blindtarmen i januari och jag hade ont men jag har haft vätska i buken förr o det gör ondare så jag tyckte inte att det var så farligt. vart faktiskt förvånad över hur "lite "ont det gjorde. Missförstå mig inte det gkorde ont...på en ska l från 1-10 så var det på 7 kanske när det var som värst. Lycka till och hoppas att det går bra nu

• Joico

Nja, jag kan inte direkt dra upp benet.. vänster går bra, men inte höger. Det gjorde ont när jag gick promenad igår, varje gång foten slog i marken så gjorde de ont.
    Jag har ju som sagt fått för mig att det ska göra jäätteont, därför är jag tveksam. Jag kan ju ändå sitta här liksom. Tidigare fick jag dock halvligga och inte röra mig. Imorse kunde jag absolut inte gäspa, och verkligen inte hosta. Men som sagt, nu är det rätt ok. Fast ont. Jag får inte äta och inte dricka iallafall.

• fröken sol

Det låter som en blindtarm. vissa klarar av att gå med smärtan i en vecka, så det behöver inte gör dödligt ont. Men det är ju såklart inte bra att det gör så ont. Så åk du in så tar dom prover och klämmer på dig.

• HelenaMaria

Men åk in till akuten. Blindtarmen kan ju spricka och det blir då en stor bukoperation!

• Joico

Tack för ditt svar Blodprov, urinprov och lite kläm på magen kan jag gå med på. Men jag har läst att dom också kan behöva göra gynekologundersökning och/eller ett finger i ändtarmen. Stämmer det? Hur vanligt är det isf? Känns som om de skulle göra saken värre, usch.. Det är nog de sista jag vill vara med om just nu.

fröken sol skrev 2008-03-16 13:35:13 följande:

Det låter som en blindtarm. vissa klarar av att gå med smärtan i en vecka, så det behöver inte gör dödligt ont. Men det är ju såklart inte bra att det gör så ont. Så åk du in så tar dom prover och klämmer på dig.
  • fröken sol

De börjar med blodprov och klämma på magen, är dom tveksamma vad det är kan dom göra ultrljud och datorröntgen. om de fortfarande är tveksamma gör det gynundersönkningar på unga tjejer.

• Joico

Jag har ju mens.. hur går det då? (Och nej, det är inte mensvärk haha.) Så ett finger i ändtarmen är inte så vanligt?

fröken sol skrev 2008-03-16 13:37:52 följande:

De börjar med blodprov och klämma på magen, är dom tveksamma vad det är kan dom göra ultrljud och datorröntgen. om de fortfarande är tveksamma gör det gynundersönkningar på unga tjejer.
  • fröken sol

Det går bra att göra gynundersökning ändå. men man kan inte ta några prover från livmodertappen, finger i ändtarmen gör de nog ja. Men du måste ju få reda på vad som är fel! är det en blindtarm opereras du rätt så snart. SKulle rekommendera dig att inte äta och dricka...om det är en blindtarm ska du vara fastande och då är det bra att börja så du slipper vänta längre-

Svar på tråden Blindtarmsinflammation, hur ont gör det?!