• Anonym

Skadestånd?

Är det värt att försöka få skadestånd för misshandel? Tycker att man inte kan sätta en summa på hur det känns att bli misshandlad! Precis som om jag är värd X kronor. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Skadestånd?
  • annmi

Bror ju helt på,men Anmäl misshandeln tycker jag & hör hur det är om man yrkar på ersättning.

• Anonym (Yxan)

Om du vill ha skadestånd i anledning av brott är det bäst att grunda anspråket på en fällande dom i brottmålet. Går det till åtal kan åklagaren eller ett målsägandebiträde hjälpa dig med ditt skadeståndsanspråk. Det krävs då att du gör en polisanmälan och att denna leder till åtal.

Du KAN väcka talan rent civilrättsligt också, men då måste du själv styrka upp att ett brott begåtts om anspråket grundas på detta. Anspråket kan även grundas på oaktsamhet.

Skadeståndet kan bestå av flera delar. De vanligaste är kränkning samt sveda och värk. Det finns många andra delar också.

Kränkningsersättning får du utefter hur kränkande händelsen du blivit utsatt för är objektivt sett, dvs oavsett hur du upplevt det hela. Här sätter alltså tingsrätten (eller brottsoffermyndigheten) en etikett på hur mycket det är värt i pengar att bli utsatt för just det brottet.

Sveda och värk får du om du haft ont en längre tid eller haft ett sår eller brutet ben eller liknande. Du får drygt 500 kr/vecka.

Skadeståndet är en civilrättslig del i brottmålet och det är svårt att förklara kortfattat.

Ring brottsoffermyndigheten och gå in på deras hemsida om du har mer som du undrar över. Eller kontakta en advokat.

/Yxan

• Anonym (anonym)

Hej.

Jag gick i juristlinjen för några år sen och professorn sa någonting som jag aldrig glömt. Han sa "En kvinna kan begära mer pengar (skadestånd) i ett misshandelfall, vilket kvinnorna alltid begär inget eller alldeles för lite i skadestånd"

Lycka till med livet

• Anonym (x)

Jag har själv fått skadestånd när jag blev misshandlad. Krävde för sveda och värk, men även för förlorad arbetsinkomst OCH traktamenten. O det fick jag!

• Anonym

Jag fick skadestånd efter misshandel.. du kan ha nytta av dessa pengar som du kan få som sveda och värk.. visst det är inte så lätt o sätta en summa på misshandel.. men det finns ju mkt du kan göra för pengarna du i stort sett är berättigad till det blir ju inte ogjort men det kan bli lite plåster på såren efter allt som hänt ju och du kan göra nåt roligt för pengarna. Åk på en skön resa eller köp nåt fint till hemmet som du velat ha.

Jag köpte nya möbler då jag inte hade några nästan och reste lite det tyckte jag att jag var värd.

• Anonym

det finns ju alltid praxis för hur mkt man kan begära som högst när det gäller skadestånd men det är absolut värt att försöka, tala med ditt ombud om du har något eller kontakta ett för att få hjälp.

Svar på tråden Skadestånd?