• Gumlan

Hur länge varar den frågvisa "varför då" åldern??

jag blir gaaaalen snart :-O Sonen på 3½ kan ställa 30 frågor i minuten minst!! hur orkar man? Va säger ni? Jag är sjuk nu och vill bara ligga och vila, men hur lätt är det när sonen står jämte "varför är du sjuk? varför blir man sjuk? varför då? hur blir det så då? blir alla sjuka? varför är himlen där ute? hur många stjärnor fins det? varför fins det stjärnor?" osv *suck* va gör man?? vill bara få vila lite *suck* hur länge håller denna åldern i sig? Han har frågat frågor hela dagarna i några veckor nu Han frågar ju dessutom frågor han VET :-O varför?? "hur ser mjölk ut?" det har han ju vetat i flera år!! varför frågar han då? *trött*

• Svar på tråden Hur länge varar den frågvisa "varför då" åldern??
  • klubban24

Ha ha min 6 åring gör det fortfarande.. Vet att man blir helt galen tillslut

• mamma till lilla skrutt

Vet inte heller, men håller också på att bli galen! Dottern började lite smått vid 2,5. Nu är hon 3, och frågar VARFÖR om allt!
    Inte nog med att hon frågar om saker hon redan vet, hon frågar också om saker som BARA hon vet t.ex: "Varför sa jag så?" När hon sagt något... hjälp!

• Gumlan

Va svarar ni på frågor ni vet att dom vet??

• Fru Mi

Hehe...har det så oxå just nu...skitjobbigt. Vet inte vad man ska säga när man vet att de vet svaret. Ibland kan man inte hjälpa det utan man blir arg. Då kommer nästa fråga
    -Varför är du arg mamma?

.
  • Boel1

Min äldsta flicka började fråga varför när hon var ca 2,5 år, är snart 6 år och har inte slutat än. Det är nog bara att stå ut...men visst kan jag bli trött på det ibland! Numera frågar jag tillbaka ibland, särskilt om hon har frågat samma sak tre gånger - "Vad tror du - hur tror du att det är?".

• Gumlan
    Fru Mi skrev 2008-03-17 10:26:35 följande:
    Hehe...har det så oxå just nu...skitjobbigt. Vet inte vad man ska säga när man vet att de vet svaret. Ibland kan man inte hjälpa det utan man blir arg. Då kommer nästa fråga-Varför är du arg mamma?
    jaaaa jag vet & så svarar man "för att jag tycker det är jobbigt när du frågar saker du vet hela tiden" & då kommer garanterat en ny fråga i stil med "Varför tycker du att det är jobbigt då?" :-S
  • Ananaspaj

Min är nio....still going strong på den biten alltså!
    Han kan man ju med att säga: men hallå tänk efter lite..när han uppenbart vet svaren på endel frågor!

Värre med de mindre. Min sexåring frågar och frågar oxå men det värsta med honom är att när han får svaren så säger han: Vaddå? Han lyssnar inte på svaren, eller så hör han dåligt!!

• Nelly78

Åh, jösses...så länge? Min dotter blir 2½ nästa månad och har frågat det i en månad ungefär...'varför dåååå' till allt!

• Mallaco

Har en snart 5 åring som är frågvis och undrande. Vi svarar på det hon undrar så ärligt vi kan och kan vi inte eller vi vet att hon kan svaret frågar vi "Vad tror du?" Och så diskuterar vi utifrån det.
    Enda gången vi säger till henne att sluta är när hon lagt sig (då kan hon hålla sig vaken länge pga allt frågande, ett knep för att slippa sova )

• anmob

Vet inte men min tonåring frågar också varför om än i mindre omfattning. Men precis som Mallaco skrev så kan man ju ställa motfrågor när man vet att de vet svaret.

• Maggis Nervis

Jag brukar när det är som värst börja ställa motfrågor.. Då blir hon trött och går in på sitt rum
    - Mamma, varför är himlen blå?
    - Jag vet inte vet du?
    -Näää.. Vi får kolla på datorn..
    - JA sen...
    - Men mamma... Varför är jag blöt om fötterna?
    - Ja varför är du blöt om fötterna?
    - För att jag hoppade i vattenpölen
    - JAha.. Vad brukar man göra sen då, när man är blöt?
    -Byta kläder
    - Varför har du inte............
    (dotter borta)

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Joppis81

Alldeles för länge!

Nädå, så illa är det inte, men nu har dottern haft den där "varför då"-perioden i 1.5 år och jag hoppas väl att den ska gå över snart...*ler*

Är ju helt okej att hon frågar om saker hon inte vet, men ofta så frågar hon frågor hon med all säkerhet redan kan svaret på eller så upprepar hon samma fråga 20 gånger per dag för att hon inte lyssnar på svaret de första 19 gångerna.

Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • kaka1

Ibland kan jag dra till med en förklaring som är långt över deras nivå, om det är frågande för frågandets skull. Då blir det garanterat tyst.

• Fragile Angel

Hahaha , jag känner också igen det där , dottern på 4,5 år frågar fortfarande en massa. Vi ställer ofta motfrågor, för att få henne själv att komma på svaret på sin fråga . På frågor där vi inte kan svaret, så säger vi helt sonika det, och då säger hon "men, jag trodde att vuxna kunde allt" .

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • asplundskan

Maggis Nervis skrev 2008-03-17 12:48:23 följande:

Jag brukar när det är som värst börja ställa motfrågor.. Då blir hon trött och går in på sitt rum- Mamma, varför är himlen blå?- Jag vet inte vet du? -Näää.. Vi får kolla på datorn..- JA sen...- Men mamma... Varför är jag blöt om fötterna?- Ja varför är du blöt om fötterna?- För att jag hoppade i vattenpölen- JAha.. Vad brukar man göra sen då, när man är blöt?-Byta kläder- Varför har du inte............(dotter borta)
    hahahaha:) min lille styvson är likadan:P han är 4 å kommer väl hålla på ett bra tag till;P Men ibland kan det faktiskt vara lite charmigt, eller hur? De vill ju lära sig och veta allt;D
  • therese

Hmmm, min lillebror, som är 11 år yngre än mig och fortfarande bor hemma, håller fortfarande på och frågar "varför" så fort mamma ber honom om något... Fast det är nog en annan sorts frågvishet

• Fille Melle

OJ vi har inte kommit dit än

Filip 27/12-04 & Skrutten BF 23/9-08
  • lurksmulan

*skrattar*
    Oj då vet jag vad jag har att vänta mig! Sonen, som är 3 år 2 mån, har precis kommit in i den fasen.
    Det är kanske läge att börja prenumerera på nåt uppslagsverk?!

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • AstraTrillian
    Jag tycker det är toppenkul med alla varför. Alva är 3,5 år och frågar om allt, hur ska man annars få veta? Dessvärre kan jag medela att jag fortfarande frågar varför till det mesta och är 33 år, jobbar tom med att fråga varför (forskar)

Vi tillbringar mycket tid hemma med att slå i böcker och jag har också lärt mig massa.
Svar på tråden Hur länge varar den frågvisa "varför då" åldern??