• Anonym (orolig)

Stor knöl i magen!

Jag vet att jag borde gå til vc eller liknande och kolla upp detta men jag har sån sjukhusskräck. Nu i flera månader har jag känt en stor knöl i magen nästan så stor som en golfboll(!!!!) Jag mår precis som vanligt, men är såklart livrädd för cancer!
    Knölen går att flytta lite och ibland känns det som att den försvinner och inte alls finns där, för att sedan kommma tillbaka (låter helkonstigt) Är rädd för att om jag skulel gå och kolla mig kanske inte läkaren känner knölen alls som jag själv bara känner den ibland) Den sitter i magen på höger sida om naveln, trycker man där känns det ömt på magen!
    Finns det nåt annat än cancer det kan vara?

• Svar på tråden Stor knöl i magen!
  • Nette

Fettknöl kanske! Att den ömmar beror nog på att du är där och känner och klämmer hela tiden.

• Anonym

Snälla du, för din egen skull kontakta sjukvården! Det finns ingen på fl som kan lösa detta. Har full förståelse för din sjukhusskräck men om du inte tar tag i det kan det bli betydligt mer sjukhus framöver.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2008-03-16 14:40:48 följande:
    Snälla du, för din egen skull kontakta sjukvården! Det finns ingen på fl som kan lösa detta. Har full förståelse för din sjukhusskräck men om du inte tar tag i det kan det bli betydligt mer sjukhus framöver.
    ja vet såklart at ingen kan veta vad det är ville bara veta om det kan vara nåt annat?
  • Anonym (dr)

Det kan vara bajs i tarmen som du känner!
    Men det låter ju som att du har oroat dig för detta mkt länge nu, och det är dags att du får det uppkollat. Om du kommer dit och knölen är borta så var det antagligen inte cancer. Om dr och du tycker vidare utredning är lämplig kan man tex göra ultraljud av knölen. Du har inget att förlora på att gå till dr (140 kr), gör det!

• Anonym (orolig)
    Anonym (dr) skrev 2008-03-16 14:42:54 följande:
    Det kan vara bajs i tarmen som du känner!Men det låter ju som att du har oroat dig för detta mkt länge nu, och det är dags att du får det uppkollat. Om du kommer dit och knölen är borta så var det antagligen inte cancer. Om dr och du tycker vidare utredning är lämplig kan man tex göra ultraljud av knölen. Du har inget att förlora på att gå till dr (140 kr), gör det!
    tror tyvärr inte det som knölen går att flytta så den nästan kommer uppemot revbenen och där uppe är ju inga tarmar antar att jag får boka tid så att jag får dödsdomen
  • Flygfotogen

Ta inte ut så himla mycket i förskott nu TS. Ring till vårdcentralen imorgon och ta tag i det här bara. Cancer är inte detsamma som ond bråd död.

• Anonym (dr)

Jovisst finns det tarmar längs revbenskanten. Men jag vet ju inte precis var du menar.
    Knölar som man kan flytta brukar generellt sätt vara mindre farliga än dem som sitter fast. Men kolla upp, alltså!

Anonym (orolig) skrev 2008-03-16 14:47:27 följande:

tror tyvärr inte det som knölen går att flytta så den nästan kommer uppemot revbenen och där uppe är ju inga tarmar antar att jag får boka tid så att jag får dödsdomen
Svar på tråden Stor knöl i magen!