• Anonym (Vims)

Koloskopi i morgon - dricka fruktsoppa?

Ska göra koloskopi i morgon och har fått papper på vad jag får dricka i dag och i morgon, där står bla saftsoppa. Men fruksoppa borde väl gå lika bra så länge den inte innehåller fruktbitar? Någon kunnig här inne som vet?

• Svar på tråden Koloskopi i morgon - dricka fruktsoppa?
  • Anonym (Vims)

Puffar

• KickanAnnika

Det enda jag fick dricka var buljong. Förutom andra drycker då, men om man menar något "matigare".
    Jag hade skippat fruktsoppan med bitar. I princip skulle det vara okej att äta sylt då också. Det blir svårare att göra undersökningen med ev. fruktbitar i vägen!

• Barbabok

Jag har precis gjort en laparoskopi och jag tror det är samma förhållningsregler.
    Skriver av:
    "Du får dricka soppa utan fasta beståndsdelar, fil, yoghurt utan fruktbitar eller liknande fram till 6 timmar före op.
    Du får dricka klara vätskor (gärna med socker)  såsom kaffe, te, saft och vatten fram till 2timmar för op."

Så fruktsoppa borde väl gå bra såvitt jag kan se?

Lycka till med op!

Det är i motvind som drakarna flyger
  • KickanAnnika

Inför koloskopin var jag fastande 24 timmar innan. Eller mer blir det. Fick äta det sista på kvällen innan och sen fastande en hel dag och dagen därpå undersökning på förmiddagen.

Vad är laparoskopi?

• Grannen

Ingen fruktsoppa. Klara vätskor. Ingen röd saft bara gul el vit typ päron.

• Barbabok

Det är titthålsop. Kanske inte är samma regler men på mina papper var det generella förhållningsregler.

• Grannen

Detta stämmer inte. Man får inte äta joghurt el fil.

wero73 skrev 2008-03-16 15:32:36 följande:
    Jag har precis gjort en laparoskopi och jag tror det är samma förhållningsregler.Skriver av:"Du får dricka soppa utan fasta beståndsdelar, fil, yoghurt utan fruktbitar eller liknande fram till 6 timmar före op.Du får dricka klara vätskor (gärna med socker)  såsom kaffe, te, saft och vatten fram till 2timmar för op."Så fruktsoppa borde väl gå bra såvitt jag kan se?Lycka till med op!
  • Barbabok
    mumlin skrev 2008-03-16 15:37:08 följande:
    Ingen fruktsoppa. Klara vätskor. Ingen röd saft bara gul el vit typ päron.
    Jag borde inte svarat kanske Generad Trodde det var generellt inför op./magkoll.
  • Barbabok
    mumlin skrev 2008-03-16 15:41:19 följande:
    Detta stämmer inte. Man får inte äta joghurt el fil.
    För min op. var det så, men se även mitt svar ovan.
  • Grannen

Ingen fara skedd. Vis en koloskopi tittar man inne i tarmen, på slemhinnorna. Därför måste det vara väldigt rent.

wero73 skrev 2008-03-16 15:41:57 följande:
    Jag borde inte svarat kanske  Trodde det var generellt inför op./magkoll.
  • Barbabok

Tack, då har även jag lärt mig något nytt

• Anonym (Vims)

Enligt mina papper står: Ex äppeljuice, sportdryck, saft, läsk, saftsoppor (ej blåbär eller svartvinbär), isglass, måltidsdrycker, buljong, kaffe eller the. Dvs endast klara drycker. Så eftersom det stod saftsoppar så tyckte jag att fruktsoppar borde gå. Nu har jag i alla fall druckit massa fruktsoppa, utan bitar. Ska snart börja med "det andra" som är mindre trevligt...

• Anonym (Vims)
    wero73 skrev 2008-03-16 15:32:36 följande:
    Jag har precis gjort en laparoskopi och jag tror det är samma förhållningsregler.Skriver av:"Du får dricka soppa utan fasta beståndsdelar, fil, yoghurt utan fruktbitar eller liknande fram till 6 timmar före op.Du får dricka klara vätskor (gärna med socker)  såsom kaffe, te, saft och vatten fram till 2timmar för op."Så fruktsoppa borde väl gå bra såvitt jag kan se?Lycka till med op!
    Tack för Ditt lycka till
Svar på tråden Koloskopi i morgon - dricka fruktsoppa?