• SystraMi

Kan ngn förklara students t-test och mann whitney's test?

Kan ngn förklara students t-test och mann whitney's test? På ett så enkelt sätt som möjligt...

• Svar på tråden Kan ngn förklara students t-test och mann whitney's test?
  • nexie

Nej sorry... Huh får lite rysningar när jag läser...
    Men var ändå tvungen att ta fram statistikboken o bläddra lite. Fattar inte mer nu än vad jag gjorde då!

• Pirella

Mann-Whitney är den icke-parametriska motsvarigheten till det parametriska testet Student's t-test. Båda används för att jämföra medelvärdet mellan två grupper.

Om man ska välja parametriska eller icke-parametriska analyser är ett helt kapitel för sig... Väldigt förenklat brukar man säga att parametriska test kräver en normalfördelad variabel och lika varians i grupperna, men det är en sanning med modifikation. Och det finns en väldig massa olika åsikter på det området.

• SystraMi
    Pirella skrev 2008-03-16 16:04:09 följande:
    Mann-Whitney är den icke-parametriska motsvarigheten till det parametriska testet Student's t-test. Båda används för att jämföra medelvärdet mellan två grupper.Om man ska välja parametriska eller icke-parametriska analyser är ett helt kapitel för sig... Väldigt förenklat brukar man säga att parametriska test kräver en normalfördelad variabel och lika varians i grupperna, men det är en sanning med modifikation. Och det finns en väldig massa olika åsikter på det området.
    Ok... och vad innebär parameterisk och icke-parametrisk? Och hur gör man mer konkret?
  • Pirella

Från Wikipedia:

t-test eller students t-test är inom statistiken beteckningen på en hypotesprövning där man vill jämföra om skillnad föreligger mellan två normalfördelade populationer där man inte känner det exakta värdet på standardavvikelsen.

Från hem.passagen.se/benthorn/statistik/utest.htm

Mann - Whitney U-test används till hypotestning med oberoende grupper, exv. en experimentgrupp och en kontrollgrupp.
    Test av oberoende grupper innebär att man kan göra två slumpmässiga urval ur en population och sedan utsätta dessa båda grupper för olika behandling. Sedan ser vi om där finns någon skillnad mellan grupperna som (med en viss säkerhet) inte beror på slump. Det innebär att det bara görs en mätning per försöksperson och att försökspersonen bara förekommer i den ena av de båda grupperna
    Testet kräver att data ska vara av åtminstone ordinalskala, så att man kan rangordna dem i en ordningsföljd.
    Urvalet kan ha skett slumpmässigt från identiska populationer oavsett hur de ser ut. Man kan exempelvis ta ut en grupp ur en större och sedan dela den i två delar.

Ja, och hur gör man mer konkret?
    Jag har program på datorn som gör det åt mig (SPSS och GraphPad). Man kan förstås göra det för hand, men såna kunskaper har definitivt inte jag. Excel kan också utföra en del statistiska analyser, har jag för mig. Är det något särskilt du behöver ha gjort? Kan jag kanske hjälpa dig med det?

• SystraMi
    Pirella skrev 2008-03-16 16:32:51 följande:
    Från Wikipedia:t-test eller students t-test är inom statistiken beteckningen på en hypotesprövning där man vill jämföra om skillnad föreligger mellan två normalfördelade populationer där man inte känner det exakta värdet på standardavvikelsen.Från hem.passagen.se/benthorn/statistik/utest.htmMann - Whitney U-test används till hypotestning med oberoende grupper, exv. en experimentgrupp och en kontrollgrupp. Test av oberoende grupper innebär att man kan göra två slumpmässiga urval ur en population och sedan utsätta dessa båda grupper för olika behandling. Sedan ser vi om där finns någon skillnad mellan grupperna som (med en viss säkerhet) inte beror på slump. Det innebär att det bara görs en mätning per försöksperson och att försökspersonen bara förekommer i den ena av de båda gruppernaTestet kräver att data ska vara av åtminstone ordinalskala, så att man kan rangordna dem i en ordningsföljd.Urvalet kan ha skett slumpmässigt från identiska populationer oavsett hur de ser ut. Man kan exempelvis ta ut en grupp ur en större och sedan dela den i två delar.Ja, och hur gör man mer konkret?Jag har program på datorn som gör det åt mig (SPSS och GraphPad). Man kan förstås göra det för hand, men såna kunskaper har definitivt inte jag. Excel kan också utföra en del statistiska analyser, har jag för mig. Är det något särskilt du behöver ha gjort? Kan jag kanske hjälpa dig med det?
    Tack! Nej vi har ingen användning för det, vår lärare har fått fnatt och kräver att vi kan förklara analysmetioderna de använt i de artiklar vi läser :P. Men hon vägrar´att förklara utan säger att vi får läsa i kurslitteraturen. Där står det suprise surprise ingenting om varken t-test eller mann-whitney's test.
  • SystraMi
    Pirella skrev 2008-03-16 16:32:51 följande:
    Från Wikipedia:t-test eller students t-test är inom statistiken beteckningen på en hypotesprövning där man vill jämföra om skillnad föreligger mellan två normalfördelade populationer där man inte känner det exakta värdet på standardavvikelsen.Från hem.passagen.se/benthorn/statistik/utest.htmMann - Whitney U-test används till hypotestning med oberoende grupper, exv. en experimentgrupp och en kontrollgrupp. Test av oberoende grupper innebär att man kan göra två slumpmässiga urval ur en population och sedan utsätta dessa båda grupper för olika behandling. Sedan ser vi om där finns någon skillnad mellan grupperna som (med en viss säkerhet) inte beror på slump. Det innebär att det bara görs en mätning per försöksperson och att försökspersonen bara förekommer i den ena av de båda gruppernaTestet kräver att data ska vara av åtminstone ordinalskala, så att man kan rangordna dem i en ordningsföljd.Urvalet kan ha skett slumpmässigt från identiska populationer oavsett hur de ser ut. Man kan exempelvis ta ut en grupp ur en större och sedan dela den i två delar.Ja, och hur gör man mer konkret?Jag har program på datorn som gör det åt mig (SPSS och GraphPad). Man kan förstås göra det för hand, men såna kunskaper har definitivt inte jag. Excel kan också utföra en del statistiska analyser, har jag för mig. Är det något särskilt du behöver ha gjort? Kan jag kanske hjälpa dig med det?
    Tack! Nej vi har ingen användning för det, vår lärare har fått fnatt och kräver att vi kan förklara analysmetioderna de använt i de artiklar vi läser :P. Men hon vägrar´att förklara utan säger att vi får läsa i kurslitteraturen. Där står det suprise surprise ingenting om varken t-test eller mann-whitney's test.
  • Pirella

OK, då förstår jag.
    Då räcker det antagligen med att du säger att båda testerna används för att jämföra två grupper. Mann Whitney är icke-parametriskt (ett rangsummetest) som använder medianen. T-test är parametriskt och använder medelvärdet. Och kanske ska du dra till med att man använder icke-parametriska test om variabeln inte är normalfördelad. HUR man sen gör är otroligt komplicerat och skrivs ut med formler som är typ en kilometer långa... Det kan hon definitivt inte förvänta sig att ni ska kunna.

• SystraMi
    Pirella skrev 2008-03-17 17:00:14 följande:
    OK, då förstår jag.Då räcker det antagligen med att du säger att båda testerna används för att jämföra två grupper. Mann Whitney är icke-parametriskt (ett rangsummetest) som använder medianen. T-test är parametriskt och använder medelvärdet. Och kanske ska du dra till med att man använder icke-parametriska test om variabeln inte är normalfördelad. HUR man sen gör är otroligt komplicerat och skrivs ut med formler som är typ en kilometer långa... Det kan hon definitivt inte förvänta sig att ni ska kunna.
    Tack så jättemkt!
  • Pirella

Varsågod!
    Du kan väl berätta sen hur det gick?
    Lycka till!

Svar på tråden Kan ngn förklara students t-test och mann whitney's test?