• EllenYeep

3-åring som vägrar sluta med blöja

Min son fyller om 1 vecka tre år och han vägrar sluta med blöja, han vill inte sitta på pottan eller på toaletten. Han vet när han behöver kissa och bajsa för det brukar han säga. Vi tänkte att vi skulle sluta i somras och frågade om han ville sitta på potta men han svarar bara sen mamma. Vi har köpt fina kalsonger med bilar på och de testar han bara 1 gång och vill inte mer. Han vill inte vara naken han ska alltid ha blöja. Vi har sagt att han ska få en superfin bil när han slutar men det spelar ingen roll.
    Vad ska vi göra?

• Svar på tråden 3-åring som vägrar sluta med blöja
  • Annicapannika

Min mamma sa till mig att blöjorna tagit slut, att det inte fanns till så stora barn längre. Jag ville inte heller sluta med blöjor, men finns det inga så har man ju inget val

• MrsQ

Min son är oxå 3 år den 24 och han har inte heller slutat med blöja.
    BVC säger att det är inget man kan stressa fram låt det bara komma av.
    Det är kanske lättare i sommar.

• NornaB

Min 4 - åring har totalvägrat... nu börjar han ge med sig Jag har inte velat tjata på han då det är rätt känsligt det här med blöja o potträning. De får komma när det kommer....

*rasmus*isac*max*
  • Skusan

Det är väl bara att låta bli att ta på en ny blöja om ni upplever det som jobbigt attera barn har blöjor? Eller? Annars skulle jag vilja vända på det att det är ni som inte kan/vill sluta med blöja. Har en 2 årig tjej som inte kissar på pottan hemma, men gör det på dagis, jag sätter helt enkelt inte på henne nån blöja när vi är hemma, hon kissar på sig, och vi pratar om pottan och hon sätter sig där, men kissar aldrig. Kommer säkert bli bättre till sommaren då hon inte få ristappar i brallorna och man kan var aute utan blöja med, det blir liksom lite mer konsekvent, nu är de tju ingen blöja hemma, men om vi går ut tex... Kan ju förvirra vem som helst...

• EllenYeep

Vi provade med det och då sa han bara att vi ska köpa nya och tjatade om det, han blev väldigt stressad av det. vi kanske får testa det igen. tack för föslaget!

• ZeZZa

Våran son slutade med blöja i januari på sin 2 års dag.. Vi sa till honom att han är en stor pojke nu o att han behöver inte blöja längre.. Dom första dagarna så gick det väl sådär, han kissade på sig kanske 4-5 ggr innan han fattade att vi verkligen inte tänkte ta på honom blöja igen..Vi va ganska så bestämda med att han skulle försöka iallafall... Vi frågade hela tiden om han ville kissa o tillslut så blev han irriterad för att vi tjatade så mycket så vi slutade o då kom han själv o sa att han ville kissa.. Han har fortfarande blöja på natten för det är ju lite svårare att kontrollera.. 

♥León 060103♥Tjej i magen Bf 080621♥
  • EllenYeep

MrsQ och NornaB: Jo det är så vi har resonerat också.

Skusan: Jo jag vet, men det är så otroligt känsligt, det blir nästan panik och så vill amn ju inte att han i vuxen ålder börjar med blöjor och napp, såna man ser på programmet outsiders.

• Vilmagbg

Ett tips är att pröva trainingpants : www.imsevimse.se/shop.pab

Vi körde "nu är blöjorna slut-metoden" på vår son när han fyllt 3 år. 
    Innan dess visade han inga som helst intresse för att sluta med blöja.
    Jag sa helt enkelt att nu är du tre år och det är dax för dig att börja kissa och bajsa på toan som mamma & pappa gör.
    Jag kommer inta att köpa fler blöjor. Det var i våras och han gick på förskolan. Jag pratade med personalen på en fredag och sa att vi ville testa att låta honom var utan blöja f r o m måndag och vi behöver ert stöd. Första veckan hände det många olyckor men han fattade grejen snabbt och han började känna efter när det var dax. Vi tjatade aldrig om att gå på toan han fick känna efter själv.
    Efter 3 veckor var han helt blöjfri dag och natt. 
    Det är viktigt att inte ge barnet någon som helst skuld när det händer olyckor. Bara fixa nya kläder, torka och säga nästa gång kan du försöka kissa på toan. 
    Jag jobbar på förskola och vi har hjälp flera barn att bli blöjfri med denna "metod". Visst det händer en hel del olyckor men det får man helt enkelt ta.
    Man måste vara konsekvent INGA blöjor dag eller natt.
    Ha tålamod,ladda med extra kläder och bra skyddslakan till sängen. 
  • Skusan
    EllenYeep skrev 2008-03-16 16:39:11 följande:
    Skusan: Jo jag vet, men det är så otroligt känsligt, det blir nästan panik och så vill amn ju inte att han i vuxen ålder börjar med blöjor och napp, såna man ser på programmet outsiders.
    Tror absolut inte att det är någon överhängande risk för det i vuxen ålder även med lite "tvång" vid potträningen/vara utan blöja. Då skulle betydligt fler ha den problematiken eller betydligt fler ungar ha blöjor i högre åldrar. Paniken tror jag kommer av att de för en stund tappar kontrollen, min tjej har börjat knipa ihop benen och stoppar en hand mellan benen för att inte kissa på sig, jag ser det som ett positivt tecken på att hon börjar känna sin kropps signaler och snart kanske sätter sig på pottan och törs släppa kontrollen där ist för på golvet .

Jag (min helt personliga åsikt)tycker faktiskt det är smått äckligt med stora barn som har blöja, om de inte har handikapp eller annan sjukdom som kräver det, och anser att det beror på lata föräldrar, för det kräver energi och tid och tålamod att få en del barn torra, behöve rinte barnet gå på toa så gör den inte det, klart man tar enklaste vägen liksom... Så jag är då fast besluten att vår tjej är torr till sommaren. Då blir hon 2½ år.
  • Åke Vilse

Varför stressa?

De slutar när de själva känner sig mogna för det.

Så var det för vår son och så har det varit för många bekantas barn med.
    De som däremot stressat fram och försökt innan barnet varit redo har råkat ut för en del bekymmer med pottvägran, hårda magar, nedkissade sängar osv.

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
Svar på tråden 3-åring som vägrar sluta med blöja