• Anonym (sept)

Kan man bli sjukskriven från ett sommarjobb/semestervikariat?

Jag väntar barn i september. Har sökt jobb hela sommaren inom vården, jag har stor chans att få jobb där och de som rekryterar känner inte till att jag är gravid.

Eftersom jag drabbas av svår foglossning och har mycket smärta från åderbråck, trafikskadad rygg, haft mkt onda sammandragningar tidigt i mina graviditer, så vet jag inte om jag kommer kunna jobba hela augusti ut.. Eller ens halva sommaren.
    Har tidigare graviditeter varit sjukskriven från v 30 och v 32...

Jag tänker som så att det är bättre att ha ett JOBB att bli sjukskriven ifrån OM det skulle bli tungt för mig. Jag studerar annars under terminerna. Det blir väldigt struligt med ekonomin om jag inte har "något" att bli sjukskriven ifrån, då kommer fk förmodligen inte bevilja sjukpenning (vilket jag vet att det kanske inte gör iallafall men men). Fast jag undrar om man har rätt till sjukpenning från en tillfällig anställning eller vad som gäller..?

Jag kan ju inte gå hemma en stor del av sommaren utan pengar (föräldapenning tar jag bara sista veckorna när jag VET att jag inte vill/orkar jobba mer) bara för att jag vet att risken finns att jag inte orkar jobba. Samtidigt så känns det såklart aningen fräckt att åta sig att jobba hela sommaren när man vet att risken är stor att man blir sjukskriven!!

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven från ett sommarjobb/semestervikariat?
  • Anderssonskan

Jag blev sjukskriven under min sista grav. och försäkringskassan skulle inta godkänna den för att läkaren hade grundat min sjukskrivning på mitt vikariat. FK hävdade att jag då kunde göra ett lättare arbete och godkände inte min sjukskrivning. Och hittade jag inget annat så fick jag använda mina a-kassa dagar.
    Pratade då med min läkare och han skrev då ut ett nytt läkarintyg och hävdade att jag inte kunde utföra något arbete alls! Och då gick det igenom hos FK.
    Så vill du bli sjukskriven "vill o vill" så blir du nog bara det om läkaren anser att du inte kan jobba med något alls!

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven från ett sommarjobb/semestervikariat?