• 0028

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! råd, valp fort alla tips ni har.....

har en valp som blir 13 veckor i morgon och jag har inte varit me om liknande.

vi bor på landet så hon är ute mycket på dagarna och det blir en lång promenad varje dag enså länge....hon är ett stort problem när vi är inne, hon springer runt hela tiden och biter första bästa i benet,nu nyss så hoppade hon på ena dottern och bet henne i sidan av magen,barnen teroriserar hon jämt och dom har blivigt rädda för henne,försöker förklara att hon fortsätter när dom skriker men om jag hade varit barn så hade jag nog oxå blivit rädd, hon lyssnar inte för fem öre,tar jag henne nackskinnet så tar det inte på henne,hon är där två sekunder senare igen,och så bits hon bara hela tiden.
    vad gör man?
    ska börja på valp kurs i april.

• Svar på tråden HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! råd, valp fort alla tips ni har.....
  • anzita

Lär barnen att ignorera valpen.
    Om barnen är små måste du se till att valpen och barnen inte vistas i samma rum utan uppsikt av en vuxen.

Valpen söker uppmärksamhet genom att nafsa och bita. Min första hund gjorde så som valp, vilket var oerhört enerverande! Men han slutade när han inte fick någon som helst gensvar. ATt fya är också uppmärksamhet och kan triggar upp beteendet.

Vänd dig bort från valpen när han hoppar o nafsar. Ingen ögonkontakt, inget ljud.
    När valpen lugnat ner sig kan hon få ett lugnt beröm, kanske en godbit att gnaga på.

Jobba mycket med aktivering som ger positiv kontakt mellan dig o valpen. 13 veckor - då kan du redan kräva en hel del! Låt inte valpen härja fritt vare sig utom- eller inomhus. Hon ska kunna koppla av när inget händer, så vanlig passivitetsträning kan också vara på sin plats.

Om du inte får fason på detta är det kanske bäst att kontakta en privat instruktör, så inte problemet blir befäst.

• flipperkulan

Vad är det för ras på hunden?

Eftersom hon inte lyssnar talar du nog inte till henne som hennes ledare när du tillrättavisar henne. Tar du henne bara i nackskinnet och säger nej, så är det bra?
    Vält omkull henne samtidigt också och håll ner henne samtidigt som du ryter till med mörk röst, absolut inte skrika. 

(¯`°?.¸ ღ♥ BF 2008-05-03 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Myror i brallan

När hon gör saker hon inte får, markera ett skarpt NEJ gärna samtidigt som du tar henne i nackskinnet (för så gör mamman.) Försök sedan leda hennes uppmärksamhet på ngt som hon får göra. Tex busa till det med en pip eller ngt så hon kommer av sig lite. hmmmm svårt det där.

En annan sak är att en valp som är så lite gammal inte behöver några promenader annat än en kort sväng bara för att lära sig med koppel. Ingen motionering. Den sköter dom själv när dom leker...

Kanske hon får för mkt stimulans ute så hon tycker att allt är skit tråkigt inne för där händer inget... tur att det inte är länge kvar till april då

• raya

Vad är det för ras?
    Ni kan kanske sätta upp kompostgaller eller nått annat att skärma av en liten vrå som hon får vara i när hon är inne?Hon kanske har lite svårt att vrva ner när hon fått springa fritt hela dagen?
    Menar inte att hon ska vara ensam i ett rum utan kanske tex i köket,bara att hon får ett ställe att slappna av på.

• 402an
    flipperkulan skrev 2008-03-16 17:19:13 följande:
    Vad är det för ras på hunden?Eftersom hon inte lyssnar talar du nog inte till henne som hennes ledare när du tillrättavisar henne. Tar du henne bara i nackskinnet och säger nej, så är det bra?Vält omkull henne samtidigt också och håll ner henne samtidigt som du ryter till med mörk röst, absolut inte skrika. 
    usch dig skulle inte jag vilja ha som matte
  • anzita

Jag skulle bstämt avråda från att börja med tuffa tillrättavisningar, typ ta i nackskinnet. Det har ni redan provat på och hon blir inte bättre av det.

Jag ser inte detta som ett ledarskapsproblem utan mer en lekfull överstimulerad unghund som inte klarar av att varva ner på egen hand. Hon måste få hjälp med att komma ner i tempo och sluta söka uppmärksamhet på ett för barnen farligt vis. Små barn (jag kollade din presentation) kan inte behärska en livlig valp så skilj för gudsskull på valpen och barnen tills hon lärt sig ta kontakt på ett bättre sätt!

Lycka till... det kommer att gå bra! Hon är inte stygg din valp, men uppvarvad.

• 0028

hej tack för era svar.
    det är en liten basenji tik.

jag har provat att lägga henne ner samtidigt som jag tar i nackskinnet och jag säger nej på skarpen.

jag har avgrännsat så hon bara kan vara i köket och sovrummet har en grind ut till köket och hon tar sej över eller så går hon i mellan och fastnar, så det har jag gett upp oxå.
    hon får absolut inte vara själv me barnen det har jag sagt ifrån från första början.
    och nä hon kan värkligen inte slappna av av sej själv utan är uppspelt hela tiden...ska prova att ignorera och se om det hjälper.

• anzita

Jag kollade på basenji- klubbens hemsida och där poängterar de att man ska jobba mycket med den sociala träningen av basenji. Som urhundsras har den mycket vilda instinkter kvar och det är inte heller någon lättsam förstahund.

Tveka inte att ta kontakt med uppfödaren om du har bekymmer. Om uppfödaren är seriös är h*n också mån om sina valpköpare och att valparna får bra uppfostran i sina nya hem!

Jag har inte så mycket kunskaper om just basenji men förstår att det är en ras som kräver mycket av sin ägare. Aktivering är ett måste för en livlig ras!
    Lycka till

• frulan

En valp vet inte sitt eget bästa. Du får hjälpa valpen att slappna av och vila.
    Så länge du är igång, går, leker, inte bryr dig eller vad det nu än är så är valpen igång. Den följer ditt tempo.

Var inte våldsam mot din valp, tänk på att du nu har det bästa tillfället att bygga upp ett förtroende.
    Att säga nej på skarpen hjälper inte om valpen inte vet vad "nej" betyder. Det är ett kommando som allt annat man får lära in, som "sitt" t ex.

Tänk även på att passivitetsträna valpen, det är jätteviktigt!!!

Gå inga långa promenader med en så ung hund.

Att en valp nafsar/biter är inte konstigt, den upptäcker sin värld på det sättet. Ge den något att bita i, avled. Lek aldrig med händerna.

Lycka till med valpen

0028 skrev 2008-03-16 17:32:31 följande:
    hej tack för era svar.det är en liten basenji tik.jag har provat att lägga henne ner samtidigt som jag tar i nackskinnet och jag säger nej på skarpen.jag har avgrännsat så hon bara kan vara i köket och sovrummet har en grind ut till köket och hon tar sej över eller så går hon i mellan och fastnar, så det har jag gett upp oxå.hon får absolut inte vara själv me barnen det har jag sagt ifrån från första början.och nä hon kan värkligen inte slappna av av sej själv utan är uppspelt hela tiden...ska prova att ignorera och se om det hjälper.
  • frulan

Glömde... det är superlätt att få en överstimulerad valp om man inte hjälper till att vila, passivitetsträna m.m. Om den är igång hela tiden så kräver den mer men orkar inte och då går det överstyr...

Svar på tråden HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! råd, valp fort alla tips ni har.....