• asaA

Bara negativt om Bulgarien??!!

Vi ska åka till Bulgarien på en riktig charter semester. Vi är vana resenärer och har tidigare luffat runt lite varstans med barnen, men nu ska vi prova på tvättäkta charter. V i valde Bulgarien då det var billig resa och billigt att leva där............men nu har vi bara hört negativa saker om stället o börjar att ångra oss.

Det är äcklig mat, smutsigt, kallt i vattnet, tråkiga stränder osv osv........det negativa tycks inte ha något slut.

Är det så himla dåligt i Bulgarien??

• Svar på tråden Bara negativt om Bulgarien??!!
  • Barbabok

Var i Bulgarien.
    Jag tycker Golden Sands är SKIT (maten blä, bara party, dyrt och trist), men Sunny Beach passar mig bra. Har varit i Bulgarien 3ggr.
    Maten är helt ok, stranden har fin sand och vi har haft fint väder alla 3ggr.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • josida

Har inte själv varit där, men har kompisar som varit där. Deras sammanfattning av veckan var underbara stränder, helt okej mat men otrevlig befolkning/personal.
    De tyckte att folket där var lite "snorkiga" och inte alls serviceminded som man är van vid från grekland o dyl.

• Tokfrjant

Jo, kan hålla med om att vissa kan vara lite otrevliga men man har ju bara otur om man möter någon otrevlig och otrevliga finns det ju överallt så ^^ Maten var okej, jag överlevde iallfall och jag är otroligt kräsen. Jag tyckte det var en härlig semester men jag tycker att alla semestrar är härliga så :)

• Hektor

Tyvärr måste jag hålla med om att Bulgarien är SKIT =/
    Dålig/äcklig ofräsch mat, otrevliga människor, mycket fylla/idioter m.m.

Det enda som kanske är kul är väl att det är billigt ,men finns knappt något att köpa så då skulle jag hellre kosta på resan lite mer och åka till tex Gran Canaria.

Har varit i Sunny Beach och Golden Sands...

Skulle faktiskt inte heller våga åka dit med barn, är mycket kriminalitet och det händer mer än vad som skrivs i tidningarna...

• Bollen82

Måste oxå säga att Bulgarien är skit!!
    Jag var där i 2 veckor, ringde hem till sambon och grät efter en vecka och ville verkligen hem!!

Folket är otrevliga, absolut inte serviceminded.
    Maten är vidrig, dom kryddar inte maten alls, ingen salt och peppar. Tänk dig att äta okryddad kyckling.. *rys*
    Det är ofräscht, såg gatubarn som sprang omkring, hemlösa hundar och katter i mängder.
    Stränderna var inte heller så bra.

Vi var i Nessebar/Sunny beach.

• asaA

Usch, det låter inget vidare .

Jag får väl ställa in mig på total katastrof semster så borde jag ju inte bli överaskad. Vi ska åka med ett par till o deras barn.

Ang. äcklig mat så får jag väl se det som ett tillfälle att gå ner ett par kilo

• Agent 355

var i bulgarien förra sommaren på jobb, det blev Sunny Beach, Golden Sands, Nessebar, Balchik och Albena. jag hade mest hört skit om landet och var ganska skeptisk men blev ganska positivt överaskad. Visst servicen är lite "öststatsaktig" men ni som är resvana kommer nog att klara det fint, man får ha lite humor, och rör man sig lite bort från de värsta turistgatorna så finns det ofta trevligt folk också.

maten är, som många påpekat, ganska tråkig mellan varven men det tycker jag verkar gälla för många charterresmål. jag som inte äter kött lyckades ändå få hyfsad mat mellan varven, rekommenderar varmt shopska sallad och aryan jogurtdricka.

tror att det finns potential för en riktigt trevlig semester för er. bulgarien är ett faktiskt ganska intressant land väldigt varierande folk och kultur, plus att stränderna är väldigt fina med mjuk sand och inte för mycket trängsel. uppfattade det som barnvänligt men försök se om ni kan få ett hotell som inte är för "ungdomsinriktat" (och jag skulle nog inte välja Sunny Beach). ska ni norr över kan det ju vara kul att åka in till Varna för lite mer stadskänsla och riktig (nåja) shopping, och tänka er att det var hit Dracula inseglat...

• hotten

nja äcklig mat vet jag inte det gick fint att äta, men god kan jag inte kalla det heller, å nå speciellt billigt var det inte (ca 80-100,- för varmrätt tex kyckling) om man åt på medelrestaurang (finns det bra finare restauranger??) fast vin å öl är ju billigt så totalsumman blir ju lägre om man dricker mycket he he..

kallt vatten å pooler, inget speciellt att se eller göra...

men det är billiga resor dit å far man bara för att umgås å ha semester så vore det väll ok bara vattnet i poolen var varmare...

jag som reste ensam med 7 åriga tjejen till sunny b, mötte bara trevliga hjälpsamma männsiskor å kan mycket väl åka dit igen bara för en slappa semester, Jag hade inga stora förhoppningar om stället utan jag vann denna resa på ett lotteri å hade aldrig annars åkt till bulgarien annars, så jag var väldigt positivt överaskad!
    men visst jag åker hellre till grekland eller spanien (om vi pratar om kortresor) om man får välja..

• pickelina

Vi var i Sunny Beach i somras ett stort sällskap med bl a 4 barn mellan 1,5-5 år. Vi hade en kanonvecka. Massor av bad i härligt vatten, underbar strand, superfint hotell och helt okej mat. En hel del party men med tanke på barnen var vi inte ute mitt i natten ändå.

Det var mitt tredje besök i Bulgarien och jag tror inte att det var det sista, härligt klimat, lagom flygresa och hyfsade priser är ett stort plus. Vad gäller folks vänlighet upplevde inte vi att de var otrevligare i Bulgarien än i övrig medelhavsområdet (t ex Turkiet och Grekland). Hoppas att ni får en lika bra upplevelse som vi hade.

Kan också nämna att alla restauranger hade barnstolar och många hade även en lekhörna/lekplats i direkt anslutning vilket underlättade för oss vuxna vid matsituationerna!

• Tildas o Skrutts mamma

Vi var i Bulgarien i somras, jag maken o våra barn på 2 & ¤.
    Tsarevo-Serenity bay, vi hade det helt OK.

Visst det beror ju på vad ni vil få ut av resan. Det fanns inte så mycket att se o shoppa där vi var. Men det var helt OK för oss, vi var inställda på det. Vi hade det lugnt o skönt i en vecka.
    Vi reste med fritidsresor, så stora tjejen var på Bamse klubben några timmar varje dag. Då hade vi tid för lillan.
    Maten blev mest hotellets buffé, kanske inte superkul men barnen åt massor. Även lillan som är superkräsen i vanliga fall. Eftersom barnen var mätta o nöjda så var vi också nöjda.
    Plus att ölen var väldigt god o billig-inte helt fel.

Ett tips är dock att ha med sig blöjor hemifrån om ni har blöjbarn. Där var det svårt att hitta, dyrt o inte lika bra (trots att det var pampers)...

Jag tror att ni kommer att få en bra semester

• meja pearl

Vi var i Bulgarien, sunny beach, för nåt år sedan och vi hade det hur bra som helst.Bra mat, trevliga männsikor, super fin sand osv. Det var dock lite kallt i poolen, men men..

Vi var så nöjda så vi ska åka i sommar igen, men denna gång till Albena. Har bekanta som var där i somras, de hade haft super. Inget att klaga på.

• Jennie Pennie

Vi har bokat resa till Bulgarien och Sunny Beach idag!!!
    Det blir 4:e gången vi åker till Bulgarien.

Första gången var 2000 och då var jag i Albena i 2 veckor. Efter en vecka ville jag åka hem. Sa att jag ALDRIG mer skulle åka till Bulgarien.

För 3 år sedan så fick vi för oss att vi skulle åka till Bulgarien igen och denna gången Sunny Beach 2 veckor. Då var det jag och min sambo som åkte. Sol, bad och party. Vi hade det verkligen toppen! Underbara stränder, billigt och faktiskt trevligt folk. Billig shopping!!
    Stora goa grillspett och pommes för 65 kr.
    Riktigt mycket party var det då för det var i mitten av augusti.
    Skitskoj!!

Förra sommaren åkte vi igen men denna gången var våran dotter på 6 månader med. 1 vecka i Juni innan högsäsongen kommit igång var perfekt. Folket var jättevänlig mot oss och mot våran dotter.
    Yttligare en kanonsemester!!

Nu är det dax igen! Ska snart åka med en kompis och hennes familj och det ska bli så skoj!

Hoppas att ni får trevlig på eran resa. Vart ska ni?

• asaA

Vi ska åka till Tsarevo o serenity bay. Vi åker 4 vuxna o 4 barn i ålder 3-8 år. Grundtanken var en vecka med sol o bad, men jag vill ju gärna se något annat också så lite utflykter vill jag ju göra. Vi har bokat bamseklubb för de två stora tjejerna (6 resp 8 år), det var tanken att ha en riktig charter semester men i en sådan ingår ju värme, härliga bad o trevliga restaurang besök o kring de sakerna råder det ju lite delade meningar om när det gäller Bulgarien

• En glad tjej

Jag var i Golden Sands förra sommaren med sottern som då var ett år. Jag tyckte allt var toppen, trevliga människor, deälskar verkligen barn där, maten var supergod, fick ingen mat som inte var kryddad och solen sken.

Har bara positivt att säga om Bulgarien.

• asaA

Tack för alla svar!

.........att valet föll på Bulgarien var pga av vi ville ha en hyfsad semester i värmen till ett hyfsat pris. Jag gillar Grekland men det är så himla dyrt där nere. Nästa år blir det en långresa igen så det gäller att hålla lite i slantarna

Vi var i Italien i somras och det var riktig katastrof. Tråkig o skitig strand (hittade en skaplig stran dock), maten var verkligen inte god, vi var mitt ute i ingenstans (jag som hade föreställt mig Italiensk gourmet mat....icke). Italienarna var jätte otrevliga....så Bulgarien borde inte kunna vara sämre än Capo Vaticano i Kalbrien i allafall

Svar på tråden Bara negativt om Bulgarien??!!