• Marahl

Hur placerar man tvillingar i bilen?

Vi ska köpa ny och större bil, men blir inte kloka på hur man ska placera nyfödda tvillingar (inga syskon) bak i bilen: måste barnstolarna placeras bakom framsätets stolar - med en vuxen mellan de två - eller kan man placera barnstolar på en ytterplats och i mitten i baksätet? Det styr rätt mycket vilken bil vi blir tvungna att köpa. Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Hur placerar man tvillingar i bilen?
  • Me81

ja har aldrig hört nån orsak till varför man inte skulle få ha en stol i mitten..vi har faktiskt dotterns stol i mitten trots att d inte finns syskon..det var liksom bästa lösningen på bekvämligheten för oss vuxna också..
    Vid fler barn blir nog en i mitten en bakom ett av framsätena

• sleeping angel

Jag har inte själv tvillingar men jag jobbat som au pair i två familjer med nyfödda tvillingar (grattis förresten!) den bästa placeringen upplevde vi var en i mitten och en bakom föraren, men då så satt ju alltid jag på passagerarsätet och kunde ta den som satt bakom mamman. Om du ska sitta mycket själv i bilen med barnen så skulle jag placera en i mitten (den är given) och en bakom passagerarsätet. Så skulle iallafall jag gjort.

• mammatalman

mitten sägs ju vara den bästa platsen i en bil (om man krockar) om det nu finns 3punkts bälte

• Jenny26

Jag är tvilling och när vi var små så satt en i framsättet och en bakom passagerarsättet, så satt vi fram till 4år ungefär. 2 par vänner till oss har också tvillingar och dom har precis på samma sätt.
    Det är inte alla bilar man kan ha stolen i mitten eftersom "mittkonsollen" (vet ej vad den heter) är för hög och då kan man inte sätta in alla stolar heller eftersom stödbenet är för långt.

.?:*¨¨*:?.Ebba född 070130.?:*¨¨*:?.
  • Tvillingmamma2007

Vi har haft våra twins i baksätet, en i mitten och en bakom passagerarstolen sedan de föddes. Först i Acta gracos babyskydd med bas och numera i Britax Hi-way, funkar super! Fram vågar vi inte sätta någon då vi har airbag som visserligen går att stänga av med nyckel men det litar vi inte på!

• Tvillingmamma2007

Har förresten en sån där spegel bak så att jag kan se bägge i backspegeln fram och åker jag med nån så kan ju den personen sitta bakom förarstolen och hålla lite koll på dem Skulle inte vilja ha dem bakom förar och passagerarstolen för då "låser" man ju liksom upp en plats. Krångligt att mecka sig in emellan stolarna menar jag.

• buffybus

den säkraste platsen o ha en bilstol är faktiskt i mitten bak i krock iallafall.. 

men visst kan du väl ha stolarna på det viset.. frågan e väl om dem får plats intill varann kanske? tycker min stol är stor o tar mkt plats... har akta graco logico S.. 
    min bästa vän har tvillingar o dem får sitta på varsin sida där bak så brukar hon smidigt hoppa in i mitten mellan dem...
  • Marahl

Hej och tack alla för bra svar. Känner mig på ett sätt lugnare nu: vi behöver inte köpa buss! Det kommer nog att funka bra med att sätta tvillingarnas stolar bredvid varandra och en vuxen person bredvid. Vi kommer förmodligen att hålla fast vid våra planer och köpa en Passat, som också har ett schysst lastutrymme.

• Babe

Vi kommer att ha baksätet fullt... har en dotter på drygt 1år och småttingarna väntas till våren...
    Vi har spanat in volvo v70 alternativt audi a6 combi, de har bra bagageytrymmen och hyffsat med plats på baksätet. Vill inte ha en buss, och dessutom har många till synes stora familjebilar urusla babageytrymmen. Men dessa två är ok. Får plats med en tvillingvagn + lite till, utan att stjäla plats från passagerare.

Vi placerar stora tjejen i mitten och tvillingarna på sidorna. Deras sitsar är ju enklare att lyfta ur...

Mvh. Babe

• mortill31980

vi har vår stol i mitten,det var säkraste platsen eftersom det inte är ngn bilstol framför som tynger om man skule krocka...
    vet inet hur det fungerar med de små stolarna, men nya bilar har väl vanligt bälte i mitten? ni kanske ska ha stolar där man har ett underrede som man säter fasti sätet? smidigast är att själv sitta i mitten och ha ett barn på varje sida....men då får man v'nta med att sätta in en stol tills man själv satt sig...
    sk aman köra bilen själv,så kan man kanske ha ett barn fram och ett barn bak?

• ulrikahö

Här kommer en följdfråga:
    hur skall man ha stolarna för en 2-ring och två tvillingar?
    Vi har funderat på att ha tv1 fram och tv2 i mitten bak bredvid 2-åringen, för då "når" man båda tvillingarna om man är ute själv och åker?!

• Tvillingmamma2007
    ulrikahö skrev 2008-03-19 10:37:08 följande:
    Här kommer en följdfråga: hur skall man ha stolarna för en 2-ring och två tvillingar?Vi har funderat på att ha tv1 fram och tv2 i mitten bak bredvid 2-åringen, för då "når" man båda tvillingarna om man är ute själv och åker?!
    Öhh du ska nog inte pyssla med twinsen när du åker ändå utan att stanna så det spelar nog ingen roll hur de sitter i det avseendet För att nå en bebis i ett babyskydd i mitten bak behöver man dessutom vara riktigt vig eller akrobatiskt lagd
Svar på tråden Hur placerar man tvillingar i bilen?