• lillalina

Får man räkna med bonusen i sin SGI?

Har inte satt mig in så mycket i det här med SGI och föräldrapenning och hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar. Jag har en grundlön på ca 20.000 kr/mån. Är det endast denna jag får räkna som inkomst? Utöver min månadslön så får vi varje år i mars en bonus på ca 60.000 kr, får jag räkna med denna? Får jag räkna 240.000 som årsinkomst eller 300.000? Känns som att det skulle göra ganska stor skillnad....

Vad tror ni?

/LINA

• Svar på tråden Får man räkna med bonusen i sin SGI?
  • bullen07

Hej!
    Ja, du får räkna med både bonus och även andra rörliga delar av lönen som tex övertidsersättning. Jag ringde försäkringskassan och frågade eftersom man på vårt företag ibland får bonus och man inte alltid vet hur mycket den blir i förväg. Svaret jag fick var att då ber man bara lönekontoret eller något (eller så gör man det själv) en uppskattning vad det skulle blivit och anger det.

• Zirup

Bonusen kan komma som ledighet eller som aktier eller annat men om du tagit ut den i pengar, och detta flera år i rad (återkommande), så skall den räknas in i SGIn. Har bonusen varierat beräknar man ett genomsnitt.

• lillalina

Tack för svaren! Får kolla närmare med fk när det är dags. Vi har haft som möjlighet att plocka ut pengarna eller sätta dem i fonder. Jag har när man har fått plockat ut dem direkt på lönen och de senaste två åren har det varit lite drygt 60.000 kr brutto.

Svar på tråden Får man räkna med bonusen i sin SGI?