• Lycklig med Grodd

Konstgjord befruktning

Hej!

Maste bara slänga ut fragan och se om det finns nagon där ute som jag kan bolla mina tankar lite med.

Jag och min Sambo har varit pa en klinik för barnlösa och det har fastställts att jag har extrem brist pa Folsyra, sa nu tar jag 5mg/dag.

Annars är allt ok.

De kollade min killes Sperma inne i slidan och de var pigga och glada

Ett spremiogram skall göras senare.
    Nu funderar jag lite pa konstgjord befruktning...
    Är det sa att de "planterar" mer än ett ägg och sedan tar de bort ett om bada blir befruktade eller hur gar det till?

• Svar på tråden Konstgjord befruktning
  • Piastowska

Hej Lycklig...!
    Jag tror det är lite olika vart man går (och kvalitén på äggen) hur många man implanterar.
    Jag är inne i min första IVF sväng och har precis fått 2 ägg insatta. Går på Sofiahemmet.
    De var inte "guldägg" som många beskriver här på FL, men av bra kvalité dock.
    Det är inte tal om att göra nån "fosterreducering" (om det skulle lyckas) för min del och jag tror inte det är tanken heller när man implanterar 2 st. Tanken är att öka chansen.

• fia sthlm

Man äter en massa hormoner för att producera många ägg
    Jag fick väldigt många 21 stycken, men det var bara 15 st som sedan blev befruktade.
    2 stycken embryon av dom var av "ok" kvalite.
    Får man många embryon av bra kvalite fryser man ner dom.
    Vi gjorde också ivf på sophiahemmet, fick 2 ägg instoppade varav ett fastnade och blev våran 1 åriga lilla tjej

• Dollars matte

Läs mer om allt sånt här på www.fertilitetsguiden.nu under Behandlingsalternativ

Antar att du med konstgjord befruktning menar IVF, det som kallas provrörsbefruktning. Då plockar man först ut äggen ur kvinnan och befruktar dem sen utanför kroppen. Sen tittar man på om de börjar dela sig som de ska och sen ett par dagar senare sätter man tillbaka ett eller flera embryon in i livmodern. I Sverige får man enligt Socialstyrelsen  generellt bara sätta tillbaka ett embryo åt gången eller max 2 st om kvaliteten är dålig, om man har gjort många försök eller om kvinnan är äldre (över 35).
    Med denna behandling har man ca 25-40% chans att bli gravid, det finns lite olika statistiker men de flesta säger något däremellan.

Sen kan man göra insemination också. Då får din sambo först lämna ett spermaprov som de sedan sprutar in i dig när du har ägglossning.

• Lycklig med Grodd

Tack för alla svar!

Ja jag bor i Tysklande sedan 9 ar tillbaka, sa min svenska är kanske lite si och sa ibland.
    Manförsvenskar tyskan i vissa lägen.
    Jag menade nog provrörsbefruktning ja

Min kille gar nämligen och drömmer om att vi far tvillingar om vi maste göra IVF!

Skulle visserligen vara kul, eftersom jag själv är tvilling.

• Lycklig med Grodd

Hur stora är chanserna da att man far behalla barnet efter en IVF?

Jag har haft 8 MF i vecka 5-, sa problemen upppstar visst nagon gang lite senare än just vid befruktningen.

• Dollars matte

Enligt min kliniks statistik så har ca 1/3 av alla ivf-behandlingar resulterat i ett barn, dvs gått hela vägen.

Jag vet inte alls hur reglerna är i Tyskland, om de är lika restriktiva med återföringen som man är i Sverige. Det får du nog kolla upp genom kliniken. Risken/chansen att få tvillingar beror ju helt på om de sätter tillbaka flera eller inte. Det kan också förstås bli enäggstvillingar även med ivf, men det är ovanligt.

Men om du har haft så många mf så måste ni ju i första hand ta reda på vad det beror på om ni inte har gjort det. Förhoppningsvis är det något så "enkelt" som lågt progesteron, så att det räcker att du får extra sådant.

Lycka till med utredning och eventuell behandling!

Svar på tråden Konstgjord befruktning