• Anonym (min vän)

Kan ett barn gå på två olika dagis vid delad vårdnad?

En vän till oss har delad vårdan med sitt ex, dom har varannan vecka. Nu har hans ex träffat en ny och ska flytta en timme bort. Vår kompis trodde inte man fick ha två olika dagis och att han skulle behöva åka och hämta sonen en timme bort varje dag det var hans vecka, men jag trodde man brukar lösa det med att ha två olika dagis, hur är det egentligen? 

• Svar på tråden Kan ett barn gå på två olika dagis vid delad vårdnad?
  • Anonym (min vän)

ingen som har koll?

• Veronta

ja, man kan ha 2 dagis till barnet. Vet några som har/har haft det. Vet inte vad som e bäst för barnet egentligen... men när det blir skoldags så måste man ju välja ort.

• MiaP

Låter inte som det bästa för barnet tycker jag. Överväg ett dagis!

• Anonym (min vän)

det är ju hon som flyttar bort därför vill han ta striden för att hon inte ska få ta sonen ifrån honom, men om han fick gå kvar på hans dagis på hans vecka så skulle det gå bra, vad ska han göra då tycker ni?

• Anonym

Jo barnet kan ha två förskolor - men med tanke på att han får stå ut med både separation o flytt borde föräldrarna försöka låta pojken vara kvar på samma förskola! För stora förändringar kan göra att pojken inte alls mår bra... Han har ju inte valt detta!

• Anonym

håller helt med inlägg nr 6, det blir för mycket för pojken. Man måste se på omständigheterna runt om. Barnet har rätt till båda föräldrarna, men vid en separation så är barnets enda fasta punkt dagis, eftersom det är det enda som inte förändras.

• Anonym (min vän)

ja gör han det så blir det ju bra för han bor ju kvar. Men om mamma tycker att han ska byta dagis dit dom flyttar vad har han för rättigheter att göra något åt det? 

• Anonym

vet inte hur det är med rättigheter... men de borde koppla in någon form av rådgivare tycker jag. Sen kan jag ju spontant tycka att den som väljer att flytta iväg får ha den långa vägen till dagis...

• Anonym

har de gemensam vårdnad så har han all rätt i världen att säga ifrån

Svar på tråden Kan ett barn gå på två olika dagis vid delad vårdnad?