• Penno

Välling på natten eller inte?! Skapar jag en "ovana"?

Min son på snart 8 månader har börjat att vakna flera ggr/natt, söver om honom och så sover han allt mellan några minuter till någon timma tills nästa uppvak. Har hållt på så här nu i 2 veckor. Han har alltid vaknat på natten några gånger och måstat sövas om men nu är det värre. Har slutat att äta på natten sen ca 1,5 mån. tillbaka (åt förrut ca 2 ggr/natt). Jag bestämde då att han inte skulle få äta förrän tidigast 04:00.

Han somnar vid 19-19:30-tiden, sover oftast bra tills ca 01-02-tiden. Efter det är det sova, vakna, sövas om, sova en stund, vakna, sövas om osv,osv. Han har börjat vara riktigt ledsen ibland och det kan ta lääänge innan han somnar om. Jag har nu provat ge honom välling vid 02-tiden och han har då somnat om på ett tag och sovit bättre sen.

Nu till min fråga; är det dumt att börja vänja honom vid välling mitt i natten eller ska jag ge honom då han sover bättre sen? Någon som haft/har liknande problem och hur har det gått om ni börjat ge mat på natten? Har det blivit en vana för ert barn att få mat då eller har det helt enkelt "vuxit" ifrån denna matstund och själv sovit över den??

• Svar på tråden Välling på natten eller inte?! Skapar jag en "ovana"?
  • Solen

Hej Rönnen,

Vi har samma "problem" med vår 10 månaders pojke.
    Vi ger välling till honom vid ca 02-tiden - några gånger i veckan vill han ha välling först vid kl 05. Vi har tänkt att det säkerligen "växer bort". Men vi kanske har fel... Är oxå nyfiken på svar från någon med liknande situation.

• ashera

Jag har inte haft just de problemen, men jag hade nog gett på natten om barnet ville ha. Sover de bättre så varför inte? Jag tror att det växer bort med åldern.

Själv har jag ammat mina barn på natten ganska länge. Sonen till han var 16½ månad, och när jag slutade amma åt han välling på natten i ca 2 veckor innan han slutade med det också.
    Dottern är snart 18 månader och henne håller jag precis på att vänja av vid amningen, som bara sker nattetid nu också. Men hon verkar inte vilja ha välling istället, så för henne blir det nog att hon inte kommer äta mer på natten alls.

• Blommi

Har precis samma problem med min son på 8 mån!
    Så har tyvärr inga bra svar på frågan men är även jag nyfiken om någon annan har det..?
    jag är såå trött på dagen efter allt springande upp och ner på natten...

• Penno

Det är alltid skönt att höra att man inte är ensam. Diskuterade detta lite med min en släkting och hennes kommentar var: men INTE ska han äta på natten, han är ju så stor nu!, men va f..n ska man göra om ens barn vaknar färre gånger efter att han fått äta?!! Är det fel att ge välling då, kommer han att vänja sig vid att äta och fortsätta med detta varje natt i flera månader till istället för att snart/på någon vecka lära sig att inte äta och istället sova??? Ja, jag vet, alla barn är olika men någon kanske har erfarenhet av detta...

• Dodisens mamma

Ser du till att han är ordentligt mätt innan han somnar?
    Jag ger min dotter 8mån en stor portion gröt en halvtimme innan hon får en flaska välling strax inna hon ska sova.
    Hoppas ni kommer på en lösning snart och att alla får sova.

• Heisan

Jag har gett barnen mat när de har velat ha, vilken tid på dygnet det än har varit. Efter 2½-3 år har de slutat av sig själva att äta på natten.. Jag har aldrig sett det som ett problem eftersom de ätit bra på dagen.....

Startar på 105,8....-95,9
  • papayan

Jag erbjuder alltid välling om lillkillen 9,5mån vaknar och har svårt att somna om. Ibland vill han ha redan kl 23, ibland vid 2-3, 5, eller inte alls..
    Man vet ju själv hur det är om man vaknar och känner sig hungrig, inte lätt att komma till ro då, chansen är dessutom större att dom sover längre när dom fått välling.
    Det är ju ändå ingen vits med att hålla inne på välling om dom ändå ligger och har svårt att somna om, vaknar efter ett kort tag igen osv
    Målet är att alla ska få sova så mycket och med så få uppvak som möjligt, och i vår familj får alla somna om snabbare om vi fixar en vällingflaska fortast möjligt.
    Men flera nätter äter han inte alls, så jag är inte rädd för att skapa en ovana..

• Lilla morsan

Min dotter slutade äta på natten redan när hon var 5,5 månader gammal, men jag har själv haft detta problem efteråt. Det jag då gjorde var att jag gav henne lite ljummet vatten istället vilket gick bra.
    De barn som är över 6 månader är inte hungriga på natten (ja, om de inte kanske vägrat kvällsmaten)utan det brukar bara vara en liten trygghet de behöver en tid.
    Bara ett tips!

• papayan

Lilla morsan:
    Mn brukar säga att näringsmässigt så klarar sig barn på över 6månader utan nattmål, men visst kan man vara hungrig fast man är över 6mån. Min kille äter bra på dagen, men vissa nätter äter han en hel flaska och jag är övertygad om att han är hungrig dom nätterna han gör så, vissa nätter äter han inte alls.
    Alla barn är olika, bara för att det står i nån bok att dom klarar sig utan nattmål så behöver inte det gälla alla barn.

• Lilla morsan

Nä, det är ehlt sant! Men nu talar jag bara om erfarenhet. Såväl barnmorske, BVC, böcker, svärmor, mor och svägerska kan nog hålla med mig. Men det är helt klart så att barn är olika!

Svar på tråden Välling på natten eller inte?! Skapar jag en "ovana"?