Välling på natten eller inte?! Skapar jag en "ovana"?
Min son på snart 8 månader har börjat att vakna flera ggr/natt, söver om honom och så sover han allt mellan några minuter till någon timma tills nästa uppvak. Har hållt på så här nu i 2 veckor. Han har alltid vaknat på natten några gånger och måstat sövas om men nu är det värre. Har slutat att äta på natten sen ca 1,5 mån. tillbaka (åt förrut ca 2 ggr/natt). Jag bestämde då att han inte skulle få äta förrän tidigast 04:00.
Han somnar vid 19-19:30-tiden, sover oftast bra tills ca 01-02-tiden. Efter det är det sova, vakna, sövas om, sova en stund, vakna, sövas om osv,osv. Han har börjat vara riktigt ledsen ibland och det kan ta lääänge innan han somnar om. Jag har nu provat ge honom välling vid 02-tiden och han har då somnat om på ett tag och sovit bättre sen.
Nu till min fråga; är det dumt att börja vänja honom vid välling mitt i natten eller ska jag ge honom då han sover bättre sen? Någon som haft/har liknande problem och hur har det gått om ni börjat ge mat på natten? Har det blivit en vana för ert barn att få mat då eller har det helt enkelt "vuxit" ifrån denna matstund och själv sovit över den??