• Lantani

Varmrökt lax? kan man äta?

Ska eventuellt till mina föräldrar på lördag och då bjuds det på varmrökt lax. Går detta bra att äta? står bara på livsmedelsverkaets hemsida att man kan äta lav någon gång i månaden inte mer. Så vad tror ni?

• Svar på tråden Varmrökt lax? kan man äta?
  • ambica

ja det går bra -helst ska den inte ha varit i vakuumförpackning men det ska gå bra iaf!

• miaelund

Så klart du kan äta det!

Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07, matte t Lisa o Greta.
  • Mrs A

Hm, i mina papper står det att man inte ska äta rökt mat överhuvudtaget om den inte är nyrökt. Jag har därför hoppat över varmrökt lax, men ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel!

• FruP

Ät du :)
    Så här står det i Livsmedelsverkets kostråd

Varmrökt fisk om nyrökt
    Om den inte tillhör sortimentet med begränsningar ur miljögift-
    synpunkt. Böckling är rökt sill från rena hav. I vakuumförpackad rökt fisk finns, framför allt mot slutet av hållbartiden, risk för skadliga bakterier.

• Lantani

lite kan man ju äta, behöver ju inte vräka i mig en massa lax bara. Sås och potatisen är också gott

• Mrs A

Jag tror dessvärre inte på att det är säkert om man äter lite. Om de farliga bakterierna finns i maten så räcker nog en tugga för att bli sjuk. Men dock är kanske inte sannolikheten så stor att det finns några bakterier alls, men det måste man nog själv avgöra om man vill "chansa" eller inte.

• October

Den varmrökta laxen brukar man ju dessutom värma i ugnen och då är den ju dubbelt tillagad. Det är nästan "nationalrätt" här och äter det ofta. (Bara en gång i månaden om den är från Östersjön, annars, hur mycket du vill!

• Tezzan1981

ofarligt eftersom varmrökt lax värms upp!
    och att man bara får äta lax ngn gång per månad är fel....det är ju en jättenyttig fisk som du ska äta ofta!

• Mrs Ella
    Svar på #8
    Det är inte fel. Är den fiskad där det finns mycket miljögifter är den tyvärr inte så nyttig längre. Kolla på livsmedelverkets hemsida. Det är en säkrare källa än famlijeliv.
  • La Lola
    Tezzan1981 skrev 2008-03-17 16:22:46 följande:
    ofarligt eftersom varmrökt lax värms upp!och att man bara får äta lax ngn gång per månad är fel....det är ju en jättenyttig fisk som du ska äta ofta!
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    //Gordon Ramsay är min idol
Svar på tråden Varmrökt lax? kan man äta?