• singgoalla25

Hjälp mig med positiva/negativa saker med att arbeta 2 skift

Mina arbetstider kommer vara
    Vecka 1. 7-15.40 fre 7-12,30
    Vecka 2. 15,30-00,00 fre 12,30- 19,00

Vi har 2 små barn...

Det känns lite snurrigt, jag hade riktat in mig på dagtid, men så kom detta till mig.. jag skulle vilja ha lite peppning, tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp mig med positiva/negativa saker med att arbeta 2 skift
  • Tecken

Du verkar tycka att det är lite negativt, med tiderna, så jag kommer med några positivitet:
    - Du kan gå till banken, Systemet, klädaffären etc när det är nästintill folktomt!
    - Eftersom du vaknar senare (förhoppningsvis, om du inte måste gå upp tidigt pga barnen) så kommer du vara piggare på kvällen, och kan då t ex umgås med mannen, titta på favvo-såpan etc.
    - Du tjänar mer pengar (jag antar att du få OB?).
    - Du behöver inte åka till jobbet i rusningstid, skönt att slippa stå i någons armhåla på bussen.

Ja, jag kan säkert komma på fler

• vänat

Vissa som arbatete skift kan få sömn problem eller må sämre överhutaget av att arbete skift.

• Stugmamman

När du jobbar kväll: Du skulle kunna åka till dagis och vara med dina barn (följa med på utflykt och så)alt åka iväg på något kul med bara dem (det kan man väl fast de är på dagis?). Göra undan städning och sådant och njuta av att vara "barnledig".
    Det är ju fyra dagar varannan vecka som du inte träffar dina barn, eller hur? En dag vara med på dagis, en dag göra undan hemmet, en dag göra något kul med barnen (tex åka och bada), en dag slappa och vara själv.

Min sambo jobbar tvåskift. Det är jättebra nu när jag är föräldraledig. Då hinner de träffas hela förmiddagen då båda är pigga den veckan när han jobbar kväll. Jag hinner iväg och handla själv när det är lugnt i affärerna.

Sedan tror jag inte som vänat skrev att du kommer må dåligt av en sådan här "mild" skiftgång. Vid tvåskift är det ju inte så stor omställning. Min sambo jobbade treskift förut och DET var tufft. Att jobba natt ena veckan (21.00 - 05.00) och sedan ställa om till dag veckan därpå. Det är sånt man får sömnstärningar av.

Lycka till och tänk på att du inte måste jobba så här hela livet!

• singgoalla25
    Stugmamman skrev 2008-03-17 09:00:50 följande:
    När du jobbar kväll: Du skulle kunna åka till dagis och vara med dina barn (följa med på utflykt och så)alt åka iväg på något kul med bara dem (det kan man väl fast de är på dagis?). Göra undan städning och sådant och njuta av att vara "barnledig".Det är ju fyra dagar varannan vecka som du inte träffar dina barn, eller hur? En dag vara med på dagis, en dag göra undan hemmet, en dag göra något kul med barnen (tex åka och bada), en dag slappa och vara själv.Min sambo jobbar tvåskift. Det är jättebra nu när jag är föräldraledig. Då hinner de träffas hela förmiddagen då båda är pigga den veckan när han jobbar kväll. Jag hinner iväg och handla själv när det är lugnt i affärerna.Sedan tror jag inte som vänat skrev att du kommer må dåligt av en sådan här "mild" skiftgång. Vid tvåskift är det ju inte så stor omställning. Min sambo jobbade treskift förut och DET var tufft. Att jobba natt ena veckan (21.00 - 05.00) och sedan ställa om till dag veckan därpå. Det är sånt man får sömnstärningar av.Lycka till och tänk på att du inte måste jobba så här hela livet!
    Tack för dina rader!! Det är sant, det är ju bara 4 dagar, o sen tänkte jag att den veckan slipper man stressa i väg till dagis på morgonen, kunna äta frukost i lugn o ro, göra sig iordning o lämna dom till dagis vid 9-10 tiden. Det är ju lite bra att pappa får ta dom med allt va det innebär, ,middag läggning.. när jag är hemma är det nästan bara mamma som gäller. Men lite orolig är man ju, har inet jobbat på 4 år. Känns det inte konstigt att lämna barnen på dagis o vara ifrån dom en hel dag??
  • Stugmamman

Vet inte heller så mycket om dagis. Vår son ska börja i höst. Tycker också att det verkar jobbigt att inte veta vad de är med om hela dagen.

Blir det inte jobbigt om du har jobbat till 00.00 att gå upp och lämna barnen nästa morgon?

• Eisa

Varierande, du får sovmorgon, kan gå på banken osv.

• singgoalla25
    Stugmamman skrev 2008-03-18 08:56:17 följande:
    Vet inte heller så mycket om dagis. Vår son ska börja i höst. Tycker också att det verkar jobbigt att inte veta vad de är med om hela dagen.Blir det inte jobbigt om du har jobbat till 00.00 att gå upp och lämna barnen nästa morgon?
    Dom vaknar vid 6-7 tiden så det blir nog jobbigt, jag lämnar dom på dagis vid 9-10 tiden, efter det får jag ju åka hem o sova om jag skulle behöva det
Svar på tråden Hjälp mig med positiva/negativa saker med att arbeta 2 skift