Barn m mjölkallergi el. laktosintolerans - jag behöver hjälp m symptom
Det finns trådar om detta, men jag hittar inte svar på min fråga... Beöver hjälp från er. Har varit hos läkare men känner mig inte tillfreds.
Har ett drygt 1 årigt barn med
* diarré (ibland "fast", ibland vattning - ibland ofta ibland normalt)
* JÄTTEröd i rumpan som gör ont
* torr hud (inte så mycket)
* viktminskning trots jätteportioner och massor av fett
Har sedan 1 års ålder undvikit ren mjölk, fil mm men ätit leverpastej, smör, korv mm på doktorns inrådan. Men ovan beskrivna symptom har fortsatt... Var hos BVC igen och uteslöt all mjölk i väntan på läkarbesök och alla synliga symptom försvann.
Läkaren tog inte tester utan konstaterade att det var laktosintolerans. Dels pga av att inga symptom från 4 mån ålder när gröt introducerades.
Men varför tror jag inte på detta?
* vid ett tillfälle: åt korv och fick åter symptomen på ett dygn
* vid ett annat tillfälle: var bortbjudna och fick makaroner med smör i och fick åter symptomen
Har hört att laktosintoleranta kan äta lite lite och klara sig ok. Och här pratar vi lite korv. Känns som om det inte borde blivit så stora symptom om intolerant... Men samtidigt borde väl hon varit allergisk mot gröten om hon är mjölkallegisk?
Ni som har mjölkallergiska barn - är alla det sedan start eller har det kommit vid tex 1 år?
Idag böt jag 4 blöjor på 1 h och ska söka mig till en annan läkare, men vill gärna höra vad ni har för erfarenheter om detta. När man söker på Internet är ju symptomen vääääldigt lika varandra
Tack!!!