• BossOrange

Barn m mjölkallergi el. laktosintolerans - jag behöver hjälp m symptom

Det finns trådar om detta, men jag hittar inte svar på min fråga... Beöver hjälp från er. Har varit hos läkare men känner mig inte tillfreds.

Har ett drygt 1 årigt barn med
    * diarré (ibland "fast", ibland vattning - ibland ofta ibland normalt)
    * JÄTTEröd i rumpan som gör ont
    * torr hud (inte så mycket)
    * viktminskning trots jätteportioner och massor av fett

Har sedan 1 års ålder undvikit ren mjölk, fil mm men ätit leverpastej, smör, korv mm på doktorns inrådan. Men ovan beskrivna symptom har fortsatt... Var hos BVC igen och uteslöt all mjölk i väntan på läkarbesök och alla synliga symptom försvann.

Läkaren tog inte tester utan konstaterade att det var laktosintolerans. Dels pga av att inga symptom från 4 mån ålder när gröt introducerades.

Men varför tror jag inte på detta?

* vid ett tillfälle: åt korv och fick åter symptomen på ett dygn
    * vid ett annat tillfälle: var bortbjudna och fick makaroner med smör i och fick åter symptomen

Har hört att laktosintoleranta kan äta lite lite och klara sig ok. Och här pratar vi lite korv. Känns som om det inte borde blivit så stora symptom om intolerant... Men samtidigt borde väl hon varit allergisk mot gröten om hon är mjölkallegisk?

Ni som har mjölkallergiska barn - är alla det sedan start eller har det kommit vid tex 1 år?

Idag böt jag 4 blöjor på 1 h och ska söka mig till en annan läkare, men vill gärna höra vad ni har för erfarenheter om detta. När man söker på Internet är ju symptomen vääääldigt lika varandra

Tack!!!

• Svar på tråden Barn m mjölkallergi el. laktosintolerans - jag behöver hjälp m symptom
  • pcalma

Min lille pojk fick utslag men min stora var skrikig, ont i magen, diarrer och kräkningar. Neg på tester men vi fick prova oss fram. Det var uppenbara o tydliga symtom i samband med att han ätit något som innehöll mjölkprotein. Läkaren sa att det inte är alltid som proverna visar något och att man då får gå på symtomen.

• Blå Flygare

Laktosintollerans innan skolålder är ovanligt. Redan vid 1 års ålder är extremt ovanligt. Om hon reagerade innan ett år så känns det ytterst osannolikt.

Däremot har ung. 2% av alla spädbarn mjölkproteinallergi, och symtomen stämmer in på det, liksom reaktionen. Det vanliga är att man reagerar på mycket små mängder. Och risken att allergin inte växer bort är större om man fuskar och ger lite mjölk ändå

Även laktosintolleranta kan reagera på mycket små mängder laktos, det är induviduellt hur mycket laktos som går bra.

Jag tycker du ska testa försiktigt med helt laktosfri mjölk. Reagerar hon även på det så är det inte laktosintollerans hon har.

• Tygtiiger

Håller med blå myran, mjölkproteinintolerans är betydligt vanligare hos små barn än laktosintolerans.

Laktosintolerans ger alltid samma symptom: efter intag av laktos blir man gasig, får knip och ofta diarré. Det är en rent kemisk reaktion som beror på att tarmbakterierna bryter ner laktosen OCH en osmotisk effekt av laktosen som orsakar mer lös avföring.

Mjölkproteinintolerans hos små barn kan yttra sig på många sätt - kräkningar, magknip, förstoppning, lös mage, dålig tillväxt, utslag är de vanligaste. De flesta barn reagerar även på kokt mjölk, men inte alla.

Jag tycker inte du ska mickla med kosten själv, utan gå till en läkare och be att de pricktestar barnet (eller tar ett blodprov för att påvisa mjölkproteinallergi - man kan ta gentester för att se om man bär på genen för laktosintolerans men det är fullständigt värdelöst, säger inget om ifall man har symptom eller inte ). Om det är negativt, prova med helt mjölkfri kost i tre veckor, och om du märker en tydlig förbättring så testa med komjölk och se hur han/hon mår på det. Om man vill testa bara med laktos så finns det laktospulver (komjölksfritt) på apoteket.

Men ffa ska man kontrollera glutenprover också! Så gå till doktorn igen!

• BossOrange

Jag har hört det där om åldern, men den lätt arrogante läkaren sa att det var intolerans...

Vi har helt mjölkfritt nu för jag tänkte gå emot alla rekommendationer och prova själv att införa laktosfritt om ett tag och därmed prova om hon reagerar då med eftersom det då bör vara mjölkprotein. Men vi måste få bort det onda röda. Men jag ska ta lite laktosfri mjölk som du råder :)

Men ALLA sajter avråder detta.

SÅ jag tror mjölk, läkaren tror laktos och jag blir alldeles förvirrad och tycker att det är urjobbigt att gå till en ny läakre...

Någon som mött denna motsägelsefulla symptombeskrivning likaså?

pcalma: Hur provade ni er fram?

• BossOrange

Men kan hon vara mjölkallergiker om vanlig barngröt och välling ätits varje dag från 4 månaders ålder till ett år utan problem?

Kah berätta att vi upptäckte det hela efter en fökrkylning som aldrig "gick över " i o m hostan....

• Blå Flygare

Man kan få mjölkallergi senare. Många får det när de äter gröt eller välling för första gången. Andra får det redan vid amning. Och andra väntar mer på sig. Kanske bryter ut i samband med en antibiotikakur.

• Elin1983

TS: nu lägger jag mig i din tråd.. *förlåt*

jag har nämligen en 10 månaders som dom tror kan vara allergisk mot mjölkrodukter! Sonen får återkommande diaréer, är väldigt torr i huden samt har stått still i växten i 3 månader (sista månaden har han dock vuxit JÄTTE mycket). Vi är satt på väntelistan för att få komma till barnkliniken på underssökning, och innan det ska jag helst inte börja mixtra med hans mat, för då kunde det tydligen bli svårare att upptäcka ev allergi! Har du ändrat nått i ditt barns kost innan du kom till en läkare? Misstänkte du vad det kunde vara? Jag ser inget samband, hans diaréer kan komma närsomhelst utan att jag har honom nått speciellt. I och med att magen är som den är så håller jag koll på vad jag ger honom, men ändå ser jag inget samband! Känns lite hopplöst! Det är bara att hålla tummarna att vi får en tid snart, så vi får nån rätsida på det hela!

Sen skulle jag vilja veta är vad det är för skillnad på laktosintolerans och mjölkproteinintolerans?

• Blå Flygare

Elin: Här fick vi istället rådet att direkt testa att utesluta mjölk. Och det tyckte läk var bra, för när det gav resultat så kunde ju han veta det. Annars skulle vi fått testa det och sen komma tillbaka och rapportera. Däremot ska man inte utesluta gluten eftersom det påverkar testresultatet (biopsi) Att uteslutning skulle påverka allergitest har jag aldrig hört.

Vid mjölkallergi så märker man i regel inget samband när man äter, för barnen reagerar på så små mängder och får ständigt ny mjölk i sig, det tar 2 veckor ca för mjölken att gå ur kroppen. Och under tiden de har det i sig är tarmarna och magen extra känslig mot allt.

Vid mjölkallergi är det proteinet man inte tål, och det finns i alla mejerivaror. En vanlig allergisk reaktion är det man får om man får i sig det.

Vid laktosintollerans saknar man förmågan att bryta ner laktos (mjölksocker) eftersom man saknar enzymet laktas i tarmarna. Då jäser det i tarmarna och man får ont, blir gasig, illamående och får diaré.

• BossOrange

Vi märkte det inte innen vi gick till BVC. Vi gick dit pga astmaliknande symptom som hosta.

Våra blöjbyten var inte "rutiner" och tror inte att det följt några signaler av vad som ätits, bortsett från korven som jag skrev om. Men där kunde jag ju veta att ingen annat med mjölk ätits. Det kunde vara 4 byten på en timme och sen helt normalt ett tag,,,

Elin1983 skrev 2008-03-16 22:38:39 följande:
    TS: nu lägger jag mig i din tråd.. *förlåt*jag har nämligen en 10 månaders som dom tror kan vara allergisk mot mjölkrodukter! Sonen får återkommande diaréer, är väldigt torr i huden samt har stått still i växten i 3 månader (sista månaden har han dock vuxit JÄTTE mycket). Vi är satt på väntelistan för att få komma till barnkliniken på underssökning, och innan det ska jag helst inte börja mixtra med hans mat, för då kunde det tydligen bli svårare att upptäcka ev allergi! Har du ändrat nått i ditt barns kost innan du kom till en läkare? Misstänkte du vad det kunde vara? Jag ser inget samband, hans diaréer kan komma närsomhelst utan att jag har honom nått speciellt. I och med att magen är som den är så håller jag koll på vad jag ger honom, men ändå ser jag inget samband! Känns lite hopplöst! Det är bara att hålla tummarna att vi får en tid snart, så vi får nån rätsida på det hela!Sen skulle jag vilja veta är vad det är för skillnad på laktosintolerans och mjölkproteinintolerans?
  • Elin1983

Blå myran: tack! då ska jag nog testa att utesluta mjölkprodukter! ska bara kolla med bvc, för säkerhetsskull! jag tycker själv att det verkar som mjölkallergi! rätta mig om jag har fel, när det hanldar om den typen av allergi så ska ALL mjölk uteslutas och det finns väl i allt möjligt (och inte bara i renodlade mjölkprodukter)?

• Elin1983

Nä det är ju så svårt att veta.. jag har verkligen INGEN aning på vad det är han regerar på.. men det mest logiska känns ju som om det är mjölkprodukter! Här är det mer att han har återkommande diaréer, annars så bajsar han löst 5 gånger per dag. Så egentligen är han ju aldrig riktigt bra i magen, fast har han diaréer så bajsar han 10-15 gånger per dag så då är ju 5 ggr lite... allt är ju relativt

BossOrange skrev 2008-03-16 23:13:58 följande:
    Vi märkte det inte innen vi gick till BVC. Vi gick dit pga astmaliknande symptom som hosta.Våra blöjbyten var inte "rutiner" och tror inte att det följt några signaler av vad som ätits, bortsett från korven som jag skrev om. Men där kunde jag ju veta att ingen annat med mjölk ätits. Det kunde vara 4 byten på en timme och sen helt normalt ett tag,,,
  • Blå Flygare

ELIN: dET STÄMMER ATT DET FINNS MJÖLK I ALLT MÖJLIGT, SÅ MAN MÅSTE LÄSA PÅ allt. oCH LÄRA SIG ALLA NAMNEN PÅ MJÖLK. (Ops, caps lock) I början är det väldigt frustrerande, men sen hittar man det som funkar. För det finns även mycket utan mjölk, och det kommer hela tiden mera. I början ska ni också hålla er från sakar med märkningen "kan innehålla spår av", men senare kan man testa och se om det är nödvändigt - när man vet om det är mjölken eller ej. I början kan man ju ha med sig listan på mjöl-namn när man handlar så man kan kolla när man blir osäker, Jag har en blogg "mjölkfritt" där står alla namnen.

• ThaTinizz

HAr en dotter med komjölkpsoteinsallergi.
    symtomen va desamma som du beskriver, enklaste är ju att du undviker allt som har proteinet i sej, inte det lättaste men det går.

Finns ju special ersättning å köpa som amn gör till välling genom att använda havremjölk å sånna saker

• Elin1983

Tack för all hjälp! vi har fått tid nu mån den 31 mars, så då kommer vi ju att få reda på hur det ligger till! hade tänkt köpt typ havremjölk el soyamjölk och mjölkfritt smör idag, men vår skitaffär på byn hade inget sånt! Så jag ska leta vidare och sen ska jag klla in din blogg!

Blå Flygare skrev 2008-03-17 17:13:56 följande:
    ELIN: dET STÄMMER ATT DET FINNS MJÖLK I ALLT MÖJLIGT, SÅ MAN MÅSTE LÄSA PÅ allt. oCH LÄRA SIG ALLA NAMNEN PÅ MJÖLK. (Ops, caps lock) I början är det väldigt frustrerande, men sen hittar man det som funkar. För det finns även mycket utan mjölk, och det kommer hela tiden mera. I början ska ni också hålla er från sakar med märkningen "kan innehålla spår av", men senare kan man testa och se om det är nödvändigt - när man vet om det är mjölken eller ej. I början kan man ju ha med sig listan på mjöl-namn när man handlar så man kan kolla när man blir osäker, Jag har en blogg "mjölkfritt" där står alla namnen.
  • mors gris

Ta och testa för soja, torsk och ägg åxå!!

• Hå Be

Hej - slänger mig in här utan att ha läst tråden riktigt noggrant, men de symptom som ts beskriver stämmer överens med en kompis vars son upptäcktes vara glutenintolerant. Kan kanske var värt att kolla upp också.

• Blå Flygare

Elin: Inte soja! Allergi mot det är vanligt, ffa hos mjölkallergiker, och utvecklas lätt om man utsätts för det tidigt och mycket. Använd istället havre eller ris. ICA Maxi och Kvantum har mycket bra allergisortiment, coop forum har också rätt mycket. Så dit kan man åka om man vill testa något nytt. Och det man tycker om kan man sen be sen lilla butiken ta hem.

Svar på tråden Barn m mjölkallergi el. laktosintolerans - jag behöver hjälp m symptom