Vad innehåller pölsa??
Jag vill veta..
Jag vill veta..
ååh urk. min sambo läste innehållsfrtäckningen för mig i sommras. har förträngt det men jisses vad man inte var sugen på det.
nån grej var tunga. usch.
Pölsa eller med ett gammalt ord lungmos är en maträtt bestående av malet eller finhackat kokt kött, oftast inälvor av något slag till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg. Ibland ätes några bitar stekt fläsk till pölsan.
Få lagar idag sin egen pölsa. Det finns färdig pölsa på burk och i "plastkorv". En del mindre butiker kokar egen pölsa.
MUMS tycker jag! Stekt pölsa + stekt potatis hör till min favoriträtt
3 dl korngryn, 1,5 liter vatten, 2 st finhackade gula lökar, 1-2 msk salt, 2-3 tsk kryddpeppar mellangrov, mald vitpeppar efter smak, 2 kg köttfärs 10% fett.
Blanda allt väl i en kittel och låt småkoka i 1,5 timmar. Rör om ordentligt emellanåt så att det inte fastnar i bottnen.
Önskas pölsa med leversmak, är det enklast att röra i en korvförpackning med mald leverbiff (tinad smet), när det återstår 20 min av koktiden.
Servera med potatis och inlagda rödbetor eller lingonsylt.
Enkelt och gott.