Funderar på o gå ur facket - varför skulle han EJ??
Min sambo är med i SEKO.
Det kostar 800kr/mån o under de 8 åren han har varit med har vi inte utnyttjat det en endaste gång. Nu är han ju visserligen bara 27år, så det har ju inte hunnit hända så mkt än.
Självklart kommer han att vara med i a-kassan ändå isåfall, så det behöver jag inga argument för.
Det vi funderar på är VARFÖR man ska vara med? Vad är det som gör att det är värt 10.000kr/år (!!!!)?
På hans förra jobb blev det en konflikt med arbetsgivaren, facket sa då att de kan hjälpa till o strida men de rådde honom istället att byta jobb då det inte är så kul att jobba kvar sen iallafall.. o precis så känner vi! Blir det en konflikt med arbetsgivaren så byter man ju oftast jobb iallafall! Dels så är det ju inte så kul att vara i olag med sin chef, plus att arbetsgivaren ändå har sina möjligheter med omplacering/andra arb.uppg. etc.
Så just det argumentet faller också bort.
En annan aspekt är ju fömåner såsom arbetstidsförkortning, permission vid dödsfall etc, men sådana typer av förmåner får man ju ta del av som anställd även om man inte är med i facket. (Jag är själv inte med men får ta del av det iallafall, så därför vet jag)
Så det argumentet faller ju också..
Försäkringar etc. Vi har privata olycksfalls- o livförsäkringar. Behövs då fackets??
När svärfar gick bort ( i förtid) nyligen så betalade facket ut 19.000kr i begravningshjälp till oss. Det var ju bra. Men jag tänker som så att vad är 19' när det kostar 10'/år att vara med?? Är det bara därför man ska vara med så kan man ju lika gärna sätta undan pengar själv till sina efterlevande.
Vi har alltså inte bestämt oss för hur han ska göra. Han arbetar på en arbetsplats där de flesta är med o känner att han vill ha lite kött på benen inför ett beslut.
Har svårt att veta var man kan få opartiska "för och emot" argument, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här.
Är själv väldigt moderat o har svårt att se nyttan med facket, varken mina föräldrar eller jag har själv har nånsin varit medlemmar. Sambon är uppfostrad precis tvärtom. Så inga av dem känns relevanta att fråga.. Kan ju inte gärna ringa upp till Seko heller