• camomillis

Funderar på o gå ur facket - varför skulle han EJ??

Min sambo är med i SEKO.
    Det kostar 800kr/mån o under de 8 åren han har varit med har vi inte utnyttjat det en endaste gång. Nu är han ju visserligen bara 27år, så det har ju inte hunnit hända så mkt än.
    Självklart kommer han att vara med i a-kassan ändå isåfall, så det behöver jag inga argument för.
    Det vi funderar på är VARFÖR man ska vara med? Vad är det som gör att det är värt 10.000kr/år (!!!!)?
    På hans förra jobb blev det en konflikt med arbetsgivaren, facket sa då att de kan hjälpa till o strida men de rådde honom istället att byta jobb då det inte är så kul att jobba kvar sen iallafall.. o precis så känner vi! Blir det en konflikt med arbetsgivaren så byter man ju oftast jobb iallafall! Dels så är det ju inte så kul att vara i olag med sin chef, plus att arbetsgivaren ändå har sina möjligheter med omplacering/andra arb.uppg. etc.
    Så just det argumentet faller också bort.

En annan aspekt är ju fömåner såsom arbetstidsförkortning, permission vid dödsfall etc, men sådana typer av förmåner får man ju ta del av som anställd även om man inte är med i facket. (Jag är själv inte med men får ta del av det iallafall, så därför vet jag)
    Så det argumentet faller ju också..

Försäkringar etc. Vi har privata olycksfalls- o livförsäkringar. Behövs då fackets??
    När svärfar gick bort ( i förtid) nyligen så betalade facket ut 19.000kr i begravningshjälp till oss. Det var ju bra. Men jag tänker som så att vad är 19' när det kostar 10'/år att vara med?? Är det bara därför man ska vara med så kan man ju lika gärna sätta undan pengar själv till sina efterlevande.

Vi har alltså inte bestämt oss för hur han ska göra. Han arbetar på en arbetsplats där de flesta är med o känner att han vill ha lite kött på benen inför ett beslut.
    Har svårt att veta var man kan få opartiska "för och emot" argument, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här.
    Är själv väldigt moderat o har svårt att se nyttan med facket, varken mina föräldrar eller jag har själv har nånsin varit medlemmar. Sambon är uppfostrad precis tvärtom. Så inga av dem känns relevanta att fråga.. Kan ju inte gärna ringa upp till Seko heller

Mamma till Tilde 070211 - BF 080802
  • Svar på tråden Funderar på o gå ur facket - varför skulle han EJ??
  • Cookita

Har gått i samma funderingar själv, ja alltså att inte fortsätta att vara med i facket.
    Man får helt enkelt kolla upp vad man "går miste om" när man går ut och väga för och nackdelar. Jag kännde att det var viktigt så länge jag inte hade en fast tjänst, men nu när jag har det känns det inte lika viktigt längre. Dessutom så är jag anställs i kommunal förvaltning = stor arbetsgivare så risken att man skulle bli uppsagd är ju ganska liten.

Det är mycket pengar man betalar och då får man väga det mot vad man ev får ut av facket...

• cruZZe

Alla får göra som de själva vill, men utan starka fackföreningar (många medlemmar) så hade vi inte varit i närheten av de lagar och avtal som i dag ger oss de rättigheter vi har.

• Cookita
    cruZZe skrev 2008-03-17 09:52:52 följande:
    Alla får göra som de själva vill, men utan starka fackföreningar (många medlemmar) så hade vi inte varit i närheten av de lagar och avtal som i dag ger oss de rättigheter vi har.
    Håller med i ditt resonemang. Att vi har kommit långt på grund av den fackliga rörelsen, men frågan är om inte vissa fack har spelat ut sin roll. Nu ska man ju bl.a förhandla sina egna löner, individuell lönesätting, och då "behöver" man ju inte facket för den biten.

För mig handlar det mest om pengarna, jag tycker att det är för dyrt. Förstår att det kostar pengar att driva ett fackförbund men om jag har ca 40 kvar i arbetslivet blir det en ganska stor summa...
  • cruZZe

Visst finns det massor av dåligt utförda fackliga arbeten, men om alla resonerade likadant har vi snart ett väldigt uddlöst förhandlingsläge gentemot våra arbetsgivare. Jag tänker inte måla upp några skräckhistorier om att vi kommer backa 100år och bli livegna, men många avtal och även lagar kommer snabbt urholkas och rättigheterna på arbetsplatserna runtom kommer i slutändan bli sämre.

Cookita skrev 2008-03-17 09:57:30 följande:
    Håller med i ditt resonemang. Att vi har kommit långt på grund av den fackliga rörelsen, men frågan är om inte vissa fack har spelat ut sin roll. Nu ska man ju bl.a förhandla sina egna löner, individuell lönesätting, och då "behöver" man ju inte facket för den biten.För mig handlar det mest om pengarna, jag tycker att det är för dyrt. Förstår att det kostar pengar att driva ett fackförbund men om jag har ca 40 kvar i arbetslivet blir det en ganska stor summa...
  • Cookita

Backa 100 år, kanske...men går det framåt nu?

Tycker iofs att det är synd att "en för alla, alla för en" så sakteliga byts ut mot "sköt dig själv och skit i andra"...

Men det kanske är för att jag tycker att just mitt fackförbund är "lata" och inte ett dugg engagerade.

• Fru Indosaurie

jag är man inte rädd för att bli uppsagd på oriktiga grunder så är det väl bara att lämna facket kan jag tycka.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • ming
    Fru Indosaurie skrev 2008-03-17 10:15:42 följande:
    jag är man inte rädd för att bli uppsagd på oriktiga grunder så är det väl bara att lämna facket kan jag tycka.
    Fast då kan man ju bara läsa LAS och sitt kollektivavtal (som man får av arbetsgivaren om man inte är med i facket) och så behöver man inte facket ändå.
  • cruZZe

Facket gör inga revolutionerande landvinningar längre. Vi har oftast ett om inte bra så godkännt arbetsklimat och skäliga löner. I dag handlar det mer om justeringar samt att faktiskt lyckas behålla de rättigheter och förmåner som vi redan har lyckats förhandla oss till.

Och som jag sa är jag den första att kunna skriva under på att det finns dåliga fackföreningar och även dåliga företrädare/ombud för facken.

Men rent generellt är jag av åsikten att facken fortfarande behövs och därav betalande medlemmar. Dock är det oerhört mycket som kan behöva ändras eller ses över, men det är endast möjligt med aktiva och intresserade medlemmar. Man får lite det fack man förtjänar om man vill vara lite elak.

Cookita skrev 2008-03-17 10:13:54 följande:
    Backa 100 år, kanske...men går det framåt nu?Tycker iofs att det är synd att "en för alla, alla för en" så sakteliga byts ut mot "sköt dig själv och skit i andra"...Men det kanske är för att jag tycker att just mitt fackförbund är "lata" och inte ett dugg engagerade.
  • cruZZe

Och LAS kom till av dessa vänliga arbetsgivare en gång i tiden?

ming skrev 2008-03-17 10:18:50 följande:
    Fast då kan man ju bara läsa LAS och sitt kollektivavtal (som man får av arbetsgivaren om man inte är med i facket) och så behöver man inte facket ändå.
Svar på tråden Funderar på o gå ur facket - varför skulle han EJ??