• Lillan54

Sy gardin av mörkläggningstyg, blir det fint?

Jag funderar på att sy gardiner, alltså riktiga som är ganska breda, av mörkläggningstyg. Det jag tittat på är från textilonnet.se. Någon som sytt gardiner av det tyget kanske? Bilder?

Är osäker på hur fallet blir, om tyget är för styvt osv...

• Svar på tråden Sy gardin av mörkläggningstyg, blir det fint?
  • Lillan54

Är det verkligen ingen som sytt något av mörkläggningstyg?

• Lillan54

ett siiiiiiiiiiista ihärdigt försök, vill ju veta!

• Lingi

Okejjjjjjj då :)

Jag är inte svensk, i mitt gamla hemland är det vanligt med tjockare gardintyg att dra framför fönster på nätterna.

Försöker hitta bilder men inte så lätt
    www.szakacskft.hu/referencia-h.htm titta på den blåa
    www.kisslaszlo.extra.hu/images/fuggony.jpg

Hittade gardiner, dom första 3 bilder står Helt ljusutestängare gardin, alltså mörkläggningsgardin: www.rokastyle.hu/kollekcio/ (kostar ca 200kr/m, jag känner inte dom)

• Lillan54

Tack för era svar!

Tyras föräldrar: Har en rullgardin från IKEA nu som mörklägger, är tyget lika bra tror du? Vill också ha i en vit färg.

• Tecken

Jag har köpt beige/äggskalsfärgat mörkläggningstyg som jag sytt sovrumsgardiner av. Det blev väldigt bra, men... Ljuset letar sig ändå igenom; man måste nog ha cornisser (eller vad det nu heter) för att det ska bli lika mörkt som med rullgardiner (som ligger an mot fönstret). Själva tyget släpper alltså inte igenom ljus.

• Miim

Jag har försökt sy av mörkläggningstyg men det var nästa omöjligt!! tyget glider jättelätt, bubblar sig och det är nästan omöjligt att få till en rak sömm... Jag är ingen proffs sömmerska men syr ganska ofta och tycker mig nog kunna få till en gardin, men inte i det tyget...
    Höll på i tre dar, sen kastade jag tyget all världens väg - gick till tyg affären och köpte markisväv och sydde av det i stället.

• Airy fairy

Man kan sy en vanlig gardin och sen fordra med morklaggningstyg.

• Tecken

Jag tycker inte att det var svårt att sy i mörkläggningstyg, även om det inte var det lättaste tyget att arbeta med.

• Airy fairy

Anledningen till att man inte syr gardiner av bara morklaggningstyget sa ofta dar jag bor ar att det oftast ar enbart creme-fragat och aningen "plastigt". Det ar svart att fa tag pa annat.

Har du hittat ett tyg som ar bade fint och morklaggande slar du ju tva flugor i en small.

Tecken skrev 2008-03-20 12:44:26 följande:
    Jag tycker inte att det var svårt att sy i mörkläggningstyg, även om det inte var det lättaste tyget att arbeta med.
  • Tecken

Plastigt? Mitt är tvärtom väldigt mjukt, typ flanelligt.

• Miim
    Svar på #10
    Tecken skrev 2008-03-20 12:44:26 följande:
    Tror även att min gamla maskin bidrog till det totala fiaskot med trassel, bubblor och annat hemskt. Dessutom gick det ju inte att pressa kanterna så att de blev raka..
    Har dock använt mig av vanligt tyg + mörkläggning till sonens rum och det gick mycket lättare än att bara sy i mörkläggningstyg.
  • Miim
    Svar på #12
    Tecken skrev 2008-03-20 13:11:14 följande:
    precis! som en blanding av flanell, lycra och våtdräkt
  • Tecken

Nä, pressa kanterna kunde inte jag heller - pga att det är så mjukt, men det är sekundärt i sammanhanget.

• Jalapeno

precis så var det.

Miim skrev 2008-03-20 13:14:05 följande:
    Svar på #12
    precis! som en blanding av flanell, lycra och våtdräkt
    TS: Det mörklägger absolut med som någon skrev letar sig ljus in mellan vägg och gardin.
    Helt klart knepigt tyg att sy i men inte omöjligt. Jag hann bli rätt galen.
  • Airy fairy

Ja, plastigt var kanske inte helt ratt beskrivning....

Lycka till med gardinerna!

Tecken skrev 2008-03-20 13:11:14 följande:
  • Lillan54

Tack för alla svar! Ja, det verkar inte helt lätt det där. Men tyget var ganska billigt på textilonnet, så jag kanske köper det där och får be någon annan sy gardinerna.

Svar på tråden Sy gardin av mörkläggningstyg, blir det fint?