• KiaFamily

Trög mage. Rävlandaröra nån som har Recept.??

Då har det hänt..... Har blivit jätte hårt i magen*suck*.....
    Vet att det finns en röra som kallas Rävlandaröra (kul, eftersom jag bor i Rävlanda*s*) Vi gav den på sjukhemmet där jag jobbade bla..... Ska vara bra mot mage.

Nån som har recept?? Vet att vi blanda i linfrö & katrinplommon, men nått mer?? Kokas eller bara svälla över natt??? Hur mycke ska man äta??

/K

• Svar på tråden Trög mage. Rävlandaröra nån som har Recept.??
  • Heahog

7 dl vatten
    2 dl katrinplommon
    1-1 1/2 dl russin
    1 1/2 dl hela linfrön
    1 1/2 dl vetekli

Blanda vatten, katrinplommon, russin och linfrön i en gryta och låt stå över natten. Koka röran i 10 min. Tillsätt vetekliet. Låt kallna. Servera en klick på tex. gröt eller fil. Det ser kanske inte så gott ut men det är effektivt. Röran håller sig minst en vecka i kylen.

Finns på www.tasteline.com/default.ns&lngUserID=165386&view=mydoc_detail&intDocID=6668.

Ibland är google bra ;))

• KiaFamily

Tackar!! Vetekli har jag aldrig vetat att vi haft i.. alltid lär man sej nytt*s*.....

Google är min gud på nätet*S*.... Men tänkte kolla med "experterna" här på Fl först.....

• rungirl

Alltså vill bara säga en sak ang. magen.

Första graviditeten så rörde jag inte på mig särskilt mycket och åt inte så mkt grönsaker och fick jättehård mage fastän jag åt psylliumfrön o linfrön. Fick hemorojjder till slut.

Denna graviditeten har jag tränat hela tiden. Jag har inte haft problem en enda ggn med magen. Den funkar som en klocka. Visserligen känns det lite annorlunda men den största skillnaden är nu att jag går oftare än innan jag blev gravid.

Så tjejer testa att röra på er det gör mirakel!

• Viggo och pyrets mamma

Kan bara tala för mig själv och jag har rört på mig som en tok under min graviditet, men rörelse hindrar inte kroppen från att sända ut hormoner som är avslappnande och därmed även får tarmarna att slappna av och inte jobba så effektivt. Visst kan rörelse hjälpa till viss del, men jag tror knappast att alla gravida som har problem med magen sitter stilla hela dagarna.

• KiaFamily

Tillägger, att jag är ute MINST 1 tim varje dag på promenad, då jag har två stora hundar som kräver motion...... & har jag en "lat-dag", blir det iaf två vändor till brevlådan = 2 km....

Så nog rör jag på mej, det kommer jag inte sluta med, fören jag ligger på förlossningen*S*....

Svar på tråden Trög mage. Rävlandaröra nån som har Recept.??