• LitenMedLiten

Separerade magmuskler!

Hej!

Det är så att jag undrar lite om separerade magmuskler..
    Fick barn för ett år sedan och magmusklerna har definitivt inte gått ihop sig.
    Ligger jag ned i avslappnat läge och så är glappet nästan lika stort som min hand är bred. Spänner jag magen så får jag in två fingrar emellan musklerna.

Nu är det så att man börjar fundera på kid nr 2.. Och vad händer då med magmusklerna när de töjs ut ännu en gång??

Hur har ni andra det med magmusklerna efter förlossning?

Går det att göra något åt detta?

• Svar på tråden Separerade magmuskler!
  • Me o Mike

samma här.. Innan jag blev gravid nu så var mina muskler så också.. Hade iofs inte gjort ett skit för att träna ihop dom.. Min son var 2,5 år när jag blev gravid.. Ska föda nu om 2 veckor.. Ska bli kul att se!

• Frau T

Hej!

Jag hade också ett litet glapp mellan magmusklerna ett bra tag efter men bestämde mig för att träna kroppen och vara i god form inför graviditet nr.2. Det är ju trots allt en stor påfrestning för kroppen och kan man göra något för att göra den så bra som möjligt så ville jag göra det. Nu är jag i v.24 och tränar fortfarande ett par ggr i veckan (men lyssnar på kroppen). Jag fokuserar mkt på ryggen eftersom magen och brösten växer och blir tyngre. Så mitt råd är att träna. Dina magmuskler kommer säkert att gå ihop ganska fort!

• Alvi

Hej!
    Det kallas Diastasis Recti och man ska INTE sträcka musklerna (typ sträcka sig på morgonen eller träna pilates) och inte heller göra vanliga magövningar!!!

Sök på det här på FL (eller på google) så hittar du massa info.

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • LitenMedLiten

Okej, alltså jag har ju styrketränat sen dec tre ggr i veckan, dom har jag bara tränat de inre magmusklerna då jag fått rådet att träna inre magmusklerna tills glappet blir mindre. Så jag har gjort "plankan" i flera månader, men glappet har ju inte minskat. Såg nånstans att glappet ska vara mindre än 2cm innan du kan börja träna de sneda magmusklerna, men är det i spänt tillstånd tro eller är det i avslappnat?

Grattis till bebismagarna förresten ;)

• Alvi
    LitenMedLiten: Det är i spänt läge. Ligg på rygg med benen i "situps-läge" och höj sakta upp överkroppen, samtidigt som du har handen med fingrarna pekandes mot tårna. Känn över ochj ev under naveln hur många fingrar du kan få in i glappet.
  • LitenMedLiten
    Svar på #5
    Okej, men just vid naveln får jag då in typ två fingrar..
    Tror du man kan börja träna de sneda situpsen då?
  • Alvi

Jag vet inte, sök på Diastasis Recti här på FL så hittar du en tråd (med fortsättningstrådar) med MASSA info.

Svar på tråden Separerade magmuskler!