• Mammatilltretroll

Vad är det för fel på vår ugn? Kakorna blir inte som de blir i andras ugnar... Jag blir galen!

Vi har en 2 år gammal spis från Bosch som jag inte förstår mig på.

Vår granne gör en kladdkaka som är så himelskt god, när hon bakar den... Den står inne i 30 min och är sådär lös och kladdig i mitten och ovanpå är den lätt krispig och lite ljusbrun som en skorpa på.

En annan vän till mig gör en annan kaka som ska stå inne i 30 min också och också den vara aningens kladdig i mitten efter 30 min..

När jag bakar dessa kakor med exakt samma ingredienser och samma tid osv så blir båda kakorna torra som sockerkaka!
    Igår bakade jag ena kakan och tog ut den efter halva tiden och redan då var den sockerkakskonsistens på...

Ugnen har alltid varit såhär sen vi köpte den, men nu börjar jag misstänka att något inte stämmer eftersom om jag bakar och använder deras ugnar så blir kakorna bra så det är inte mitt bakande det är fel på..

Jag vill också baka goda kakor ju..!

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Vad är det för fel på vår ugn? Kakorna blir inte som de blir i andras ugnar... Jag blir galen!
  • Mamsingen

Jag har samma problem med min ugn (eller tvärtom). Jag får ha inne mitt bak dubbel (ibland tredubbel) så lång tid för de inte blir bakade. kan tyvärr inte hjälpa dig med vad det beror på. men förstår din frustration.

• Mannehkunda

kolla om det är fel på termostaten(?) alltså om värmen stämmer, den kanske har för hög/låg värme.
    Så var ugnen jag hade i förra lägenheten, men de kom och fixade den och sen funkade den som den skulle. Tiden i kokböckerna stämde

• majbebis

Hej!
    Min ugn är också knasig! Jag får ha den på lägre värme än vad recepten anger, annars bränns det/blir torrt. Sätter då ofta ned värmen med ca 25 grader. Jag får för mig att det beror på att det är en ny ugn, de har ju ofta varmluftsfunktion... Kanske beror på det... Lycka till...

Svar på tråden Vad är det för fel på vår ugn? Kakorna blir inte som de blir i andras ugnar... Jag blir galen!