• Pikku Enkeli

Har haft cancer = blir utan livförsäkring?

Ska skaffa en större livförsäkring för min sambo nu när vi har hus. Trodde inte det skulle vara några problem, men tydligen finns risken att han nekas få en för att han haft cancer. Hur gör vi om det blir så? Om han skulle gå bort klarar inte jag av hela lånet... Hur svårt är det att få en livförsäkring om man haft cancer?

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Svar på tråden Har haft cancer = blir utan livförsäkring?
  • Alle

Ytterst svårt - i princip omöjligt

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Pikku Enkeli
    Alle skrev 2008-03-17 12:19:29 följande:
    Ytterst svårt - i princip omöjligt
    Men hur i hela fridens namn gör man då för att lösa det?
  • Alle
    Pikku Enkeli skrev 2008-03-17 12:20:32 följande:
    Men hur i hela fridens namn gör man då för att lösa det?
    Det du kan göra är att du måste prata med det tänkta försäkringsbolaget. Det kan gå - även om det är svårt.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Pikku Enkeli
    Alle skrev 2008-03-17 12:23:44 följande:
    Det du kan göra är att du måste prata med det tänkta försäkringsbolaget. Det kan gå - även om det är svårt.
    Jag har pratat med flera och vi ska skicka in ansökningar, där bestämmer de om det går igenom eller inte.
  • Cia o krabaten

Tror dte är svårt.
    Jag blev nekad pga ont i axlarna!
    och det har absolut inte nåt med fara för livet att göra.

Vi får försöka spara själva helt enkelt.

• Pikku Enkeli
    Alle skrev 2008-03-17 12:23:44 följande:
    Men jag menar OM det inte går igenom, hur löser man det då?
  • Pikku Enkeli
    Cia o krabaten skrev 2008-03-17 12:25:10 följande:
    Tror dte är svårt.Jag blev nekad pga ont i axlarna!och det har absolut inte nåt med fara för livet att göra.Vi får försöka spara själva helt enkelt.
    Det är ju helt sjukt...
  • Cia o krabaten
    Pikku Enkeli skrev 2008-03-17 12:26:04 följande:
    Det är ju helt sjukt...
    Visst är det!
    Trodde aldrig att det kunde vara så, men tyvärr.
  • Micke

Finns gruppförsäkringar, där man kan anslutas utan hälsoprövning.

Brukar erbjudas tex de som precis gått med i ett fackförbund etc.

• Gyllan

Många försäkringsbolag nekar när man har/har haft en dödlig sjukdom. Kolla med flera bolag hur det ser ut.

Sedan har vissa banken (vi har handelsbanken) så att de har ett låneskydd inbakat i lånet som inte kostar något. Om min man skulle dö så avskrivs halva lånet. Däremot behöver man även där fylla i en extra hälsodeklaration, och med din sambos sjukdomsbild så kan ni bli nekade även där. Men alltid värt ett försök.

Om ni inte får någon försäkring får ni antingen försöka spara ihop pengar eller skaffa ett boende som du kan klara av ifall du skulle bli ensam. Det är tufft, men man har inte alltid ett alternativ.

• mortill31980

nu har jag inte haft så svår sjukdom...men när jag tecknade min så hade man 6 mån tidigare upptäckt att jag har högt kolesterol,ärftligt i mitt fall..... som i sin tur kan leda till hjärt och kärlsjukdomar med dödlig utgång.... dock fick jag teckna försäkringen jag ville,MEN premien blev dubbelt så dyr!! så visst borde ni få teckna den,men den kanske blir dyr eller så kanske de skriver in nåt om att livförsäkringen inte utfaller om han dör av cancer...men dör han av nåt annat, tex hjärtinfarkt,så gäller försäkringen.....?? ring dom och kolla

• Gyllan

Kan tillägga att vi har en bekant till familjen som haft både hjärtproblem (tror det var hjärtklaffen som strulade, det opererades i alla fall) samt även senare cancer.

Han får inte teckna livförsäkring varken hos försäkringsbolag eller en låneförsäkring hos banken, som jag skrev om tidigare, oavsett vad han skulle betala i premie. Det anses vara för stor risk att han skall dö i förtid.

Så avslag pga cancer är nog inte helt ovanligt. Sen gör de givetvis en enskild bedömning och ser till hur din sambos sjukdomsbild ser ut.

• Pikku Enkeli

Micke:
    Den är så dyr, det är därför han inte har den. Men finns inga andra så.

stintan80:
    Nej man kan inte exkludera någon sjukdom tyvärr.

• Pikku Enkeli

Gyllan:
    Jodå vi ska kolla med alla, men jag blev så förvånad att man inte ens får teckna en där man exkluderar cancer.

Svar på tråden Har haft cancer = blir utan livförsäkring?