• AngelEye78

Element så bara är varmt på ena sidan och kallt på andra sidan

Vi har ett hus med ett gäng element... 2 av typ 7-8 st är varm på ena sidan och kall på den andra... Vi har luftat alla element tills det kommer vatten men de blir iaf inte bättre, på ena blev det liiiiite bredare varmt. Har ökat trycket på expantionskärlet till nästan en bar, var på 0,25 innan.

Vad kan vara fel?

• Svar på tråden Element så bara är varmt på ena sidan och kallt på andra sidan
  • Piggley Wink

Skulle just skriva att de behöver luftas, men det hade ni ju redan gjort. Då har jag ingen aning?????

• carro74

Hur mycket har ni luftat då?
    Man kan behöva tömma ut ganska mycket vatten innan det kommer i gång.
    Typ en hink eller så.

• carro74

Sorry är lite snurrig såg att ni luftat tills det kommer vatten =)
    Testa att tömma ut en hink med vatten så kommer förhoppningsvis cirkulationen igång.

• Eofrysina

Vi har haft ett liknande problem och flera anledningar till det. Främsta och vanligaste att det inte luftats, att elementens slinga varit felkopplad, dvs. vattnet gått åt fel håll, och så ett element som helt enkelt inte funkar som det ska och borde bytas.

• TrumPappa

Fru Hilde sa en VIKTIG sak där!

Man kan få detta fenomen om stigaren och returen är växlade.
    Har det bytts uppvärmningsanläggning? Alltså ny panna?

(Det låter osannolikt men det händer att "riktiga" VVS-montörer lyckas göra detta fel)

• AngelEye78

vi satte in fjärrvärme för ett år sen.

Men varför är det i så fall inte likadant på alla element?

• AngelEye78

alltså vi har luftat lite, men bara så pass att det kommit lite vatten. Hålet som luft/vatten kommer ut ut är på baksidan mot väggen så man kan inte ha mugg där utan måste köra med trasa eller liknande för att inte förstöra väggen...

Men om man sloar ur massor med vatten från elementen, vart kommer nytt vatten in? nere vid expantionskärlet eller vad? är inte insatt alls tyvärr, min sambo vet lite mer men vi är nybörjare båda 2

• Eofrysina

Jiodå riktiga välutbildade montörer kan göra det här felet. Det gjorde de hos oss. vi har ett gammalt hus och slingan kopplades fel när vi bytte element i badrummet. Det kan vara trixigt att gisa hur alla rör går och det är lätt att missa.

• Eofrysina

Kom just på en grej. Vi har också haft en för dålig cirkulationspump så värmeslingorna inte funkat som de ska efter att vi bytte till jordvärme. Efter byte av pump funkar det finemang.

Så det kan alltså vara massor av anledningar. Fråga en VVS-frima så borde ni få bättre svar.

• TrumPappa

Tor du fått riktigt bra tips.

Att inte ALLA element beter sig likadant kan bero på att det är olika utgående slingor och någon av dom har växlat stigare / retur.

Fyll systemet till 1 bar. Lufta igen och om det kvarstår kontakta en VVS firma

• AngelEye78

Fast inga av våra element är utbytta utan vi hade vattenelement innan komverteringen från olja till fjärrvärme.

Så tycker det låter ologiskt att nåt element kan vara felkopplat...

• TrumPappa

Men elementen matas ju från din panna! Där kan det vara en eller flera utgående slingor med sitigare/retur. Byter du uppvärmningssätt kapas dessa av och kopplas på den nya värmekällan.

Det är inte ALLS sagt att det är det felet Fru Hilde och jag säger, men ologiskt är det inte.

• frítz76

har ni vedeldning?
    Vi hade samma problem men jag öppnade kranen från expansionskärlet  släppte sakta vattnet för att på så sätt fylla systemet, höll på i 10 min ca. Nu har vi kanonvärme ialla element

• Bippa

hos oss sitter felet längre ner i rören.
    vi bor över en affär och det är någon stanns på vägen i rören som cirkulationen är dålig och det ställer sig luft...
    om jag har fattat det rätt av hyresvärden..men som sagt min man kan det där mer...vet ej vad man kunde gör med det...

vi har luftat och fyltpå hur många gånger som helst..

du får nog kalla dit en reparatör för att få det fixat tyvärr..

• emiliaoleia

Har inte läst alla inlägg så någon kanske redan sagt samma sak. Vi hade samma problem och luftade men så efter vi klagat till alla att det inte fungerade så kom svärfar och sa att vi ju måste även fylla på med vatten har ni testat det?

Man kan ju hoppas att det är ett så enkelt felSkrattande 

• AngelEye78

ja vi har testat att fylla vatten och i och med det ökat trycket... blev liiite varmare men inte mycket... fortfarande över halva elementet kallt...

• maria lintott

Ingen aning, vi hade sådana element i förra lägenheten, men det blev bra när vi luftade... Man måste ju låta det pysa tills det kommer ut vatten.
    Men skumt, kontakta nån vvs firma.

Svar på tråden Element så bara är varmt på ena sidan och kallt på andra sidan