• Judy

Varför klöser och biter vår katt oss så mycket?

Vi har en kattunge på 17 veckor nu som bits väldigt mycket på händer och fötter speciellt. Sedan klättrar han på benen, vilket gör otroligt ont.

Dessutom är han väldigt ängslig av sig, så fort man går på toaletten kommer han och krafsar på dörren och jamar. Så fort vi inte är i samma rum som honom jamar han. Och när vi lagar mat jamar han och försöker klättra upp på diskbänken via våra ben.

Finns det nåt vi gör som vi kan ändra på för att detta ska bli bättre?

• Svar på tråden Varför klöser och biter vår katt oss så mycket?
  • elektra1

hej. han tycker inte om er   skoja bara.
    Mina kattungar som jag har haft, (har haft flera kullar)
    de har alla vart så där.
    Har en vuxen hemma nu, + en 16 veckors kattunge.
    han älskar att attackera händer och fötter, och klättra upp för benen i full fart.
    De växer ifrån det sedan.
    inte så kul när en 6 månaders katt klättrar upp för benet.
    Honom fick vi vara bestämd mot, till slut gick det. och han klättrade inte mera på benen.

• elektra1
    Judy skrev 2008-03-17 12:42:18 följande:
    Vi har en kattunge på 17 veckor nu som bits väldigt mycket på händer och fötter speciellt. Sedan klättrar han på benen, vilket gör otroligt ont.Dessutom är han väldigt ängslig av sig, så fort man går på toaletten kommer han och krafsar på dörren och jamar. Så fort vi inte är i samma rum som honom jamar han. Och när vi lagar mat jamar han och försöker klättra upp på diskbänken via våra ben.Finns det nåt vi gör som vi kan ändra på för att detta ska bli bättre?
    ja just ja. Min katt som är 5 år är fortfarande så att hon skriker och ska in i samma rum som vi jämt. Vissa katter är så sällskapliga och det går aldrig bort.
    Det är så katter är.
  • Judy

På vilket sätt var ni bestämda?

Ja att han vill in i samma rum hela tiden är ju inte ett stort problem, tänkte bara om han är ängslig för något som man kanske kan "träna bort"

• elektra1
    Judy skrev 2008-03-17 12:52:14 följande:
    På vilket sätt var ni bestämda?Ja att han vill in i samma rum hela tiden är ju inte ett stort problem, tänkte bara om han är ängslig för något som man kanske kan "träna bort"
    det ger sig nog med tiden.
    ni har väl bara haft honom i ca 5 veckor bara.
    då är de lite ängsliga, de är vana att vara med  mamma och syskon.
    vi körde samma uppfostringsmetod som katt mamman gör, och vad katter gör
    mot varandra när de ogillar någonting.
    vi klappade till den.
    låter hemskt. men inte hårt menar jag då. utan mera som att skjuta undan katten när den hoppar upp på bänkar/bord och ben.
    katter ger alltid varandra en smäll med tassen när de fostrar varandra.
  • Judy

Nja vi fick honom för tidigt, han var bara 8 veckor så vi har haft honom i 9 veckor.

Ja vi "klappar" också till honom eller mer föser bort honom, men jag tycker han blir ännu mer "aggressiv" då..

• elektra1
    Judy skrev 2008-03-17 13:12:25 följande:
    Nja vi fick honom för tidigt, han var bara 8 veckor så vi har haft honom i 9 veckor.Ja vi "klappar" också till honom eller mer föser bort honom, men jag tycker han blir ännu mer "aggressiv" då..
    ok, då tror han att ni leker med honom. min var så ibörjan.
    nu fattar hon mera när vi menar allvar.
    Men jag tror nog det rättar till sig med tiden.
    En viktig sak är om ni har barn, så säg till dem att inte busa med honom med hjälp av händerna, då blir det bara värre, tex kittla på magen osv.
    utan om de ska leka använda tex snöre.
  • o0Mia0o

jag började redan när min katt var 12 veckor med att säga "Aj Aj" ganska hårt och argt när han gjorde saker som gjorde ont eller rev i blomkrukor och sånt. samtidigt puttade vi bort honom precis som elektra skriver.
    när han blev större sprutade vi vatten med blomsprutan på ryggen eller puttade bort honom och sa; aj aj.
    har funkat jätte bra. nu behöver jag bara säga aj aj när han gör fel och då slutar han och går därifrån..

• Judy
    Svar på #6
    Jo iofs använder vi häderna när vi leker med honom, ja vi får försöka att tillrättavisa honom
  • Judy
    Svar på #7
    Vi har vattenspruta nu, och det hjälper faktiskt de gångerna man har den tillhands när han gör något, men det händer ju inte så ofta.
  • isisisis

Jag kan tipsa om att inte låta katten leka med händer....

Inte pilla med handen under täcket....eller skojbråka med händerna...

Om du bara leker med leksaker istället ,och låter katten vara ifred utan att busa med händerna så kommer den att sluta bita..

Låt heller inte dina gäster "leka" med händerna...

På så sätt får du en lugn katt som man kan kela och klappa på magen i alla situationer.

Den förknippar då bara händerna med smek.

Svar på tråden Varför klöser och biter vår katt oss så mycket?