• fiffiluran

ni som blev gravida trots amning...

Nån som nyss fått barn och redan väntar smått igen? Jag klurar lite på hur vanligt det är bli gravid trots att man ammar? Min son är snart 6 mån, jag ammar honom fortfarande men har bytt ut två mål om dagen mot puré och gröt. Ingen mens i sikte och inga preventivmedel används.. Vi vill ha syskon men om jag får bestämma så väntar jag gärna tills i höst innan jag blir gravid igen. Vi har tänkt att köra med "säkra perioder" men det är ju svårt innan man har fått igång menscykeln.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 12:57
    En följdfråga..

Hur upptäckte ni att ni var gravida på nytt? Jag har fått för mig att magen kommer ganska snabbt med barn nr. 2... ?

• Svar på tråden ni som blev gravida trots amning...
  • Ayya

Jag har personligen inte blivit gravid under amningen men det beror inte på att jag ammat utan för vi använd annat skydd. Jag vet säkert 10 stycken som blivit gravida fast dom ammat.

Det med att amningen fungerar som skydd är bara en gammal myt.

• fiffiluran

Ayya- ja, det verkar onekligen vara en gammal myt som på nått konstigt vis hålls vid liv. Jag har för mig att det tom står i böckerna att man är skyddad iallafall de första 5-6 månaderna.

• vovvemor
    Ayya skrev 2008-03-17 12:51:49 följande:
    Det med att amningen fungerar som skydd är bara en gammal myt.
    Fast det är ju inte sant. Däremot måste man amma minst var tredje/fjärde timme dygnet runt JÄMT för att skyddet ska funka. En enda gång med längre tid än så emellan gör att ägglossningen kan kicka in och då är man ju fertil igen. Så har iaf jag lärt mig.
  • Ayya

Oki... jag har två väninnor som blivit gravida inom den tiden... Den ena redan efter 2 månader och den andra efter 4 månader.. så på dom funkade inte amningsskyddet...

• Hallonböna

Jag fick tillbaka mensen när sonen hade ätit smakisar i en månad. Han var då ca. 6 månader. Blev gravid på andra ägglossningen när han var ca.7 månader

Han var väldigt förtjust i mat så amningen glesades ut väldigt snabbt.

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Ayya

Jag fick tillbaka min mens 7 veckor efter förlossningen, trots att jag helammade.. o min son var hungrig, han ammades i stort sett varannan timme.

• Hallonböna

svar på din följdfråga:

Jag märkte det inte

Jag tänkte bara att kroppen inte var i balans efter amning och allt, så jag bekymrade mig inte heller över att mensen inte kom mer än en gång.
    Men i v. 7 ca. så gjorde jag ett gravtest för jag var lite illamående ibland men det visade negativt, så sen trodde jag inte att jag var gravid förräns ca. v.15 när jag en kväll kände "fladder" i magen Skrattande.
    Och ja, magen syntes ju tidigare med andra barnet.

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Mommy

jag blev gravid igen när 1an var 6 mån, hade ej fått mensen tillbaka och helammade henne. kände på mig att jag var gravid och gjorde ett test som visade ett jätte Hemlis, hade annars inga andra symtom. nu är tjejerna 2 år resp 8 månader och har jätte kul ihop

Sanna 060301 & Hanna 070703
  • Joje

Jag blev gravid med 2:an när 1:an var 6 månader. Jag ammade bara 2 gånger (morgon och kväll) och jag fick tillbaka mensen 5 månader efter förlossningen. Graviditeten var planerad så vi gjorde ett test på BIM-dagen, och det var positivt! Magen kom väldigt snabbt den här gången, redan i v 6 fick jag plocka fram mammabyxorna (hade ju några kilon för mycket också sedan första graviditeten + att jag fick mage ganska tidigt med 1:an också, i v 13 någonting)

I juli kommer vi ha en till liten bebis här hemma! Supermysigt!

Svar på tråden ni som blev gravida trots amning...