• Mli79

Skillnad på Brio twinette och double wave?

Jag är ute i syskonvagnsdjungeln och är mest ute efter begagnat. Helst hade jag velat ha Teutonias nya syskonvagn men den ligger över min budget..

Har sett att det finns en massa annonser på bla blocket på Twinette, men jag hittar ingen info om den på brios hemsida?
    Vad är det som skiljer den mot Double Wave? Jag har förstått att den inte är vändbar, men mer?
    Tänkte ffa på köregenskaperna, behöver en bra fjädrad vagn eftersom vi kör mest grusvägar och traktorstigar.

Nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Skillnad på Brio twinette och double wave?
  • blomma11

kolla blocket efter teutonia
    twinette finns på deras hemsida
    det är en smal endast framåtvänd syskonvagn med enbart fjädring på hjulen vid styret (bakhjulen)
    delbar rygg samt fot till barnen men smal och trång...
    De äldre har fast styre vilket rekommenderas då det är TUNGT att köra denna vagn med mindre hjul
    de nyare twinetterna har ställbart styre men det blir en konstig känsla när man trycker ner styret för att svänga, känns bättre att lyfta upp hela vagnen och svänga = väldigt tungt

double wave har svängbart styre så du kan ha barnen mot dig samt från dig beroende på hur du önskar och om det blåser eller solen skiner på de små
    delbar rygg och fot till bägge barnen men rymligare

--

själv har jag 14 mån mellan barnen och har haft MÅNGA vagnar då jag är vagntok..hi hi
    jag hade först en emmaljunga twin cerox som är som brio double wave, ÄLSKADE denna vagn och vi bodde då på landet med traktorstigar och långa hundpromenader.
    dotra kom i smällkalla februari (ja det året var det snö och snöstorm fram till mars...)
    hade bägge barnen mot mig med overall på samt åkpåse till stora barnet och lilla i massor av filtar då åkpåsen var för stor i början...
    bra plats för bägge och stor sufflett som gick att "dra" fram över barnen lite extra samt bra vindskydd att fästa så det enbart blev en liten glipa in till barnen
    denna vagn har delbar rygg och fötter
    så bra vagn med stora hjul och stor tygkorg att lassa i och nätet runt om korgen gjorde att inget halkade ut på gropiga vägar

när barnen blev större och vi växt ur huset flyttade vi in till sammhället och jag skaffade brio twinette den äldre med fast styre, mycket bra rull på asfalt, tungkörd på grusväg med de små hjulen
    hela vagnen känns stel och hård och så TUNGA att köra som sag gick knappt att trycka ner styret och svänga utan man fick LYFTA och svänga vilket inte är så lätt med två sittandes barn i och vikten blir lite långt fram i denna vagn
    bra för större barn men ändå jobbig
    ångrade djupt att jag sålde ceroxen bara för vi flyttade in till byn...

sedan skaffade jag emmaljunga dubbel softy (dubbel sulky) med bara viloläge, en sådan underbar vagn...

hade jag valt nu och bott på landet hade jag valt emmaljunga twin cerox och använt den så länge det går för att sedan byta till en dubbel sulky
    det är ovärderligt med stora hjul och bra fjädring när man ej har asfalt och det är TUNGT i början att putta syskonvagn efter en förlossning kan jag lova...
    dock blir denna vagn stor i bil men det ju inte så ofta den måste med i bilen och ett bra tips är att spara den vanliga vagnen ni har nu för att använda den och kanske ståbräda när ni åker bort kortare stunder (ja bebis kan ligga i sittvagn, i med filtar och sedan är det gosig även för bebis där...)

hade jag bott i stan med bara asfalt och bar mark hade jag valt teutonias syskonvagn och sedan dubbel sulky

teutonias syskonvagn kom när vår vagntid nästan var förbi...
    kompisen har dock den och hon svär då fort det blir snö, grusväg eller annat för hjulen hoppar och far samt att hon kör fast

men välj det du vill, vill du fråga mer inboxa mig ;)
    lycka till

• Mli79

Då kan jag räkna bort twinette då med andra ord Jag har idag tre vagnar. En Brio duo, en Brio Nova och en Brio sulky (sitty?) och en gammal emmaljunga stående hos mina föräldrar. Det lutar åt en Brio igen så jag får leta efter en Double Wave då..

Tyvärr finns det inte många av Teutonias nya syskonvagn begagnat, har bara hittat en och den var väldans dyr. Gillar annars idén med två stora hjul fram som sitter som ett mellanting mellan trehjuling och vanligt, samt att de går att låsa för körning på grusväg. Kollade på en ny sån och den kostar nästan 7000:- Känns lite mastigt just nu dessvärre.

• Mli79

Förresten hittar jag inte info om Twinette på hemsidan. Är det samma som Duett?

• girl73

Hej.
    Twinette vagnen har utgått ur sortiment, så om du köper en kan de vara svårt med reservdelar:)
    Jag hade köpt Duett..

• Mli79

Jag köpte en Double Wave och vi är hitills nöjda. Speciellt eftersom den var på rea, en 07:a för 3995:-

Svar på tråden Skillnad på Brio twinette och double wave?